2016-12-01

Co robisz ze swoimi emocjami?

Tłumisz, czy wybuchasz? A może udajesz, że nie odczuwasz emocji?

Mam nadzieję, że nie negujesz faktu iż emocje wpływają na Twoje funkcjonowanie. A większe emocje mają większy wpływ niż mniejsze. A bardzo duże emocje  mają tak duży wpływ, że nawet prawnicy to dostrzegli i wprowadzili pojęcie „zbrodni w afekcie”  - który to termin oznacza ograniczoną odpowiedzialność przestępcy w momencie popełniania zabronionego czynu. Fachowo w psychologii używa się też pojęcia „zawężenie pola świadomości””, co oznacza iż w sytuacji, gdy targają mną duże emocje nie odbieram wszystkich bodźców i nie potrafię jasno, logicznie myśleć.

Gdzie jesteś obecnie?

W sensie: jaką automatyczną strategię stosujesz, gdy pojawiają się emocje? Przypomnij sobie jakąś sytuację z niezbyt odległej przeszłości. Sytuację, w której pojawiły się emocje. Na tyle duże, że tę sytuację zapamiętałeś /zapamiętałaś. Masz? Świetnie. A teraz przypomnij sobie co zrobiłeś / zrobiłaś. Już? Bardzo dobrze. Co to było? Zapisz to sobie. Poświęć jeszcze chwilę: czy zazwyczaj tak właśnie (lub podobnie) reagujesz?

Dygresja: Warto zauważyć, że sytuacje związane z konotacją emocjonalną zapamiętujemy lepiej od tych, gdy emocji nie było (lub były dużo mniejsze). Uwagę tę polecam zwłaszcza tym, którzy uważają, że emocje przeszkadzają im w życiu.

Wybuch

Dość częsta strategia przejęta najczęściej od wychowawców lub wyuczona w dzieciństwo, bo była skuteczna w osiąganiu swoich celów.  Coś się dzieje nie po mojej myśli, nie podoba mi się (emocja) – wiec daję temu bardzo gwałtowny wyraz zewnętrzny. Krzyczę, rozwalam sprzęty, może nawet biję kogoś kogo uważam za źródło moich nielubianych emocji.

Ta strategia bywa nawet skuteczna, zwłaszcza w gronie bliskich. „Dla świętego spokoju” najbliżsi ulegają takiemu szantażowi emocjonalnemu i dostosowują swoje zachowane do oczekiwań awanturnika. Można powiedzieć: sukces, dostałem to czego chcę. Problem w tym, że pozostały świat zewnętrzny zazwyczaj nie chce się dostosowywać do oczekiwań awanturnika, a wręcz uważa takie zachowanie za karygodne (i czasem nawet wymierza karę). A najbliżsi też mogą kiedyś stracić cierpliwość i po prostu zrezygnować z utrzymywania relacji z takim indywiduum.

Tłumienie

Drugą z podstawowych strategii quasi-„zarządzania” emocjami jest tłumienie. Pojawiła się jakaś emocja. Uważam, że mi nie służy (przeszkadza) więc ją tłumię. Nie pozwalam, aby znalazła wyraz w moim zachowaniu.

Wydaje się, że to całkiem dobra strategia. Zachowuję się w sposób „cywilizowany”. Na nikim niczego nie wymuszam(?). No właśnie. A jest ktoś pokrzywdzony w tej sytuacji? Jest. Kto? Ty! Nie odpowiedziałeś / nie odpowiedziałaś na jakąś swoją potrzebę. W gruncie rzeczy zanegowałeś / zanegowałaś tę potrzebę. Bo nic z nią nie zrobiłeś / nie zrobiłaś. Długofalowo, taka niezaspokojona potrzeba będzie się pojawiała coraz częściej, z coraz większą siłą. Aż doprowadzi do… wybuchu (patrz wyżej).

Ważna uwaga: Emocje oddają mój (Twój też)  stosunek do rzeczywistości. Jeśli pojawia się jakaś emocja – to sygnał, że mam jakiś stosunek do tego co się dzieje. Np. odczuwam złość, gdy ktoś głośno rozmawia przez telefon w autobusie. I mam prawo do mojej złości. Bo czuję się przymuszany do wysłuchiwania jakie problemy ma osoba rozmawiająca.

Druga ważna uwaga. Właśnie: „czuję się przymuszany” oznacza, że nastąpiła moja interpretacja faktu. Być może innym nie przeszkadza to, że ktoś rozmawia głośno w autobusie. Zatem moje emocje to mój problem. Nie mogę obarczać innych odpowiedzialnością za emocje, które odczuwam. Ale nadal mam prawo je odczuwać.

Co robić?

Skoro wybuchać nie chcę, a tłumienie też prowadzi do wybuchów to co mam robić? Upuszczać pary. Co to znaczy? To znaczy, że trzeba dawać upust swoim emocjom, gdy jeszcze nie są zbyt duże. Wtedy jeszcze nie tracę kontroli nad tym co się dzieje. A nie zwiększam ciśnienia w moim "szybkowarze" poprzez tłumienie pojawiających się emocji.

Czyli, co: pokrzyczeć cichutko na innych? Czy też tylko leciutko przylać żonie? Nie. Głośno nazwać emocję, która odczuwam. Ale uwaga - bez agresji. Nie mówię zatem (nawet całkiem spokojnie): „Przestań wreszcie wredna babo jazgotać przez ten telefon, bo już mi uszy spuchły”. W ten sposób: po pierwsze obarczam winą za moje emocje drugą osobę: po drugie najprawdopodobniej wzbudzam w niej spore emocje. To byłby przykład zachowania typu „mały wybuch”.

Pokazuję innym, że ja mam problem. Mówię np. „Jak pani rozmawia – dla mnie dość głośno - przez telefon to mi to przeszkadza”. Nazwałem swój stan. Powiedziałem, że to ja mam problem. Dałem szansę drugiej stronie, aby się do tego odniosła. Np. żeby zakończyła rozmowę. Oczywiście, ta druga strona może zareagować wybuchem „Odczep się Pan! Chcę rozmawiać to rozmawiam. I będę rozmawiać. Nic Panu do tego!” To prawda. Może się tak zdarzyć. Ale czy na pewno tak się zdarzy? Jeśli tak uważasz to Ci współczuję, bo odnoszę wrażenie, że masz kiepskie zdanie na temat innych ludzi. A jak Ty byś w takiej sytuacji zareagował / zareagowała? Inaczej? Czyli jesteś lepszy / lepsza niż reszta?

Anegdota.  Rozmawiałem kiedyś przez telefon w autobusie. Widziałem z jak dużą dezaprobatą patrzy na mnie pewien pan. Gdy skończyłem rozmowę podszedłem do niego i powiedziałem: „Bardzo Pana przepraszam. Ja też nie lubię, gdy ktoś rozmawia przez telefon w autobusie. Ale ja teraz prowadzę nowy projekt i w momencie gdy wsiadałem do autobusu zadzwonił mój nowy szef. Nie chciałem go zbyć informacją, że nie mogę teraz rozmawiać. Myślałem zresztą, że sprawa będzie krótka.” I ten pan uśmiechnął się do mnie i skinął głową, ze jest OK.

Gdzie jest haczyk?

Nie ma haczyka. Jest trudność polegająca na tym, że nawet jeśli już postanowię co zrobię, gdy pojawią się emocje – to nie znaczy, że w konkretnej sytuacji postąpię tak jak zaplanowałem. Dość często „włączy mi się autopilot” – zareaguję w stary, automatyczny sposób. Ale zmiana tej starej automatycznej procedury jest możliwa. Choć często wymaga sporo czasu i cierpliwości. Najczęściej odbywa się to w kilku etapach.

Etap1. Zauważam dopiero po fakcie, że znowu zachowałem się w sposób automatyczny. A przecież chciałem się zachować inaczej.

Etap 2. Zauważam w trakcie zdarzenia, że się zachowuję w sposób automatyczny, a nie tak jak sobie postanowiłem.

Etap 3. Zauważam w trakcie zdarzenia, że wystartowałem „starą procedurę”, ale przerywam "starą procedurę" i postępuję tak jak zaplanowałem.

Etap 4. Od czasu do czasu stosuję od początku do końca sposób postępowania jaki zaplanowałem.

Etap 5. Ten nowy sposób staje się moją „procedurą automatyczną”.

Masz wolę zmiany? Starczy Ci cierpliwości żeby przez ten proces przejść? Powodzenia. Trzymam kciuki.

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"