2014-04-04

Coaching obecności

co to jest i czy coś daje?

Podstawą pracy coachingowej jest gotowość Klienta do zmiany. Coach ma pomóc Klientowi przejść przez zmianę szybciej (albo jeśli Klient chce - wolniej), mniej boleśnie (albo, gdy Klient sobie życzy - bardziej boleśnie), bardziej efektywnie. Cała praca polega na zidentyfikowaniu dokąd Klient chce dojść (dążenie), skąd wyrusza (rzeczywistość) i jaką drogę wybiera (plan działania).

Zazwyczaj przerabia się te elementy w takiej właśnie kolejności. Rzadko pojawiają się problemy przy ustalaniu dążenia: Klient zazwyczaj wie czego chce. Coach pomaga Mu zobaczyć cel z wielu perspektyw, dotknąć aspektów, których Klient zazwyczaj nie bierze pod uwagę. Często coach namawia Klienta do zmierzenia się z wizją np. 120% dążenia lub nawet 200% dążenia. W mojej praktyce, dość często Klient po wyobrażeniu sobie wersji 120% mówi: „teraz mój cel to jest właśnie ta wersja 120%”.

Jak to jest z moją percepcją rzeczywistości?

W przypadku omawiania rzeczywistości (tego jak jest tu i teraz) bywa inaczej. Właśnie dlatego Klient chce zmiany, że to co „tu i teraz” Mu nie odpowiada. Zdarza się (wcale nie tak rzadko), że ta rzeczywistość jest bolesna. I że Klient tkwi w tej bolesnej rzeczywistości już dość długo. Dopiero nasilenie tego bólu spowodowało, że zdecydował się na zmianę. Często sam już kilka razy próbował, ale Mu się nie udało. Dlatego korzysta z pomocy coacha.

Rolą coacha w takiej sytuacji jest wychwycenie najważniejszego aspektu w tej rzeczywistości. Tego elementu, który jest kluczowy dla ustalenia, gdzie naprawdę jest Klient. Jedną z przyczyn, dla których Klientowi się poprzednio nie udało może być nieprecyzyjne ustalenia skąd wyrusza. Jeśli Klient sądzi, że jest gdzie indziej niż naprawdę jest – to może podróżować w kierunku innym niż cel.

Jeśli chcę pojechać do Warszawy i sądzę, że jestem w Białymstoku, to wyruszę w podróż obierając kierunek: mniej więcej południowy zachód. Jeśli jednak naprawdę jestem w Zakopanem (choć nie jestem tego świadom) to podróżując w kierunku południowo-zachodnim do Warszawy raczej nie dotrę. Albo dotrę, ale dopiero po okrążeniu kuli ziemskiej.

Coaching obecności

Coaching obecności polega na zatrzymaniu się dłużej, przyjrzeniu się temu istotnemu aspektowi obecnej sytuacji Klienta. Chodzi o pełne, głębokie zrozumienie. A także o nazwanie i zaakceptowanie istniejącego stanu rzeczy. Często bywa to dla Klienta bardzo trudne. Omawianym aspektem rzeczywistości może być np. emocja, albo jakieś przekonanie Klienta, które Go ogranicza. Wcale nie tak rzadko wolę nie wiedzieć jaka jest prawda, bo boję się, że jest ona zbyt bolesna. Np. mam przekonanie „w tej sytuacji ode mnie nic nie zależy” – to daje mi usprawiedliwienie dla moich porażek przy próbie zmiany tej sytuacji. Przyznanie, że to przekonanie mnie ogranicza – oznacza też, że popełniłem błąd i przyczyna niepowodzenia może być we mnie, a nie w innych. A do tego nie jest łatwo się przyznać.

Co się dzieje w coachingu obecności?

Coach jest z Klientem. To ważne żeby Klient czuł iż nie jest sam w tej trudnej sytuacji. Coach prowadzi Klienta do przyjrzenia się danemu aspektowi ze wszystkich możliwych perspektyw: fizycznej, emocjonalne, społecznej, socjalnej, duchowej. Nie pozwala Klientowi „uciekać” ani w przeszłość, ani w przyszłość. Dzięki temu Klient może pogłębić swoją refleksję nad danym aspektem rzeczywistości. Zdarza się, że najtrudniej jest głośno nazwać ten trudny aspekt. A potem idzie już „z górki”.

Bardzo często trudność polega na tym, że za danym aspektem rzeczywistości stoją trudne emocje. Klient nie chce ich doświadczać – więc ucieka. Coach wyjaśnia Klientowi jaki jest cel pełnego kontaktu z emocjami i „poczucia” rzeczywistości.

Trudności

Coach musi ufać Klientowi: że Klient da radę, że ma wewnętrzną mądrość, która pozwoli Mu (Klientowi) podjąć wyzwanie zrozumienia i zaakceptowania istniejącej sytuacji. Coach musi mieć zaufanie do siebie: że da radę, gdy Klient zareaguje złością, gdy pojawią się łzy, że będzie umiał zachować dystans i kontrolować proces mimo empatii dla Klienta.

Co to daje?

Oprócz odkrycia, że nie jestem w Białymstoku tylko w Zakopanem? Daje również, w jakimś sensie, zamknięcie trudnego tematu. Spychane do podświadomości aspekty domagały się uwagi, często w najbardziej nieodpowiednich momentach. Raz rzetelnie przepracowane, gdy poświęcono im wystarczającą ilość uwagi i czasu, pozwolono wybrzmieć emocjom, zrozumieć wszystkie niuanse - dają szanse na uwolnienie się od ich ciężaru.

Na wyższym poziomie – Klient nabiera też zaufania i wiary w siebie. W przyszłości będzie Mu łatwiej mierzyć się z podobnymi sytuacjami.

A Ty, Drogocenny Czytelniku? Przechodziłeś już kiedyś coaching obecności? Sam, czy z kimś towarzyszącym? Nazywało się to inaczej? Jak?

A może nie wierzysz w żadne tam podświadomości, domagania się uwagi, przepracowywania? Napisz o tym, proszę. Również o tym jak sobie radzisz z trudnymi aspektami rzeczywistości.

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska