2014-07-11

Coaching w IT

… co powoduje, że jest popularny?

Ostatnio dowiedziałem się, że z coachingu biznesowego najczęściej korzystają Pracownicy dwóch Działów: Spraw Pracowniczych (ang. Human Resources – HR)  oraz Teleinformatyki (ang. Information Technology – IT). Sam spędziłem większość swojego życia zawodowego w obszarze IT więc ta informacja bardzo mnie ucieszyła. Zacząłem się też zastanawiać, co spowodowało, że właśnie te dwa Działy odkryły wartość coachingu podczas, gdy inne – chyba jeszcze nie.

W przypadku HR odpowiedź wydaje się prosta: Dział ma dbać o rozwój Pracowników, poszukiwać szkoleń i innych form wpierających Pracowników. Nic dziwnego, że testuje nowe metody na sobie.

Na czym polega różnica pomiędzy Działem IT, a innymi Działami?

Nie mam gotowej odpowiedzi na to pytanie. Sądzę, że głównie na dużej szybkości zmian. Zajmowałem się kiedyś produktami firmy Novell. W swoim czasie Novell dostarczał wiodących rozwiązań sieciowych dla małych i średnich przedsiębiorstw. Microsoft wypuścił wtedy pierwszą wersję Windows - o numerze 3.0:). Dzisiaj mało kto wie, że firma Novell w ogóle istnieje. Gdy zaczynałem swoją przygodę z programowaniem uczyłem się języka FORTRAN, BASIC, PASCAL. Potem przyszła moda na język C. O programowaniu obiektowym nie było mowy. Pierwsze projekty prowadziłem w stylu „waterfall” – sekwencyjnej pracy nad definicją, planem, budową, wdrożeniem i utrzymaniem produktu. Obecnie coraz częściej stosuje się metody zwinne (ang. agile), które charakteryzują się dużą szybkością dostarczania produktów projektu jednocześnie bardzo elastycznie reagując na zmiany. Kiedyś nie było mowy o przechowywaniu danych w tzw. chmurze (ang. cloud) – teraz nikt się temu nie dziwi. Itd., itp.

Wszystko to, moim daniem, wymusza na Pracownikach IT umiejętność szybkiego uczenia się, przystosowywania się do zmian. Albo uczysz się nowych technologii, nowych sposobów prowadzenia projektów, programowania, itp. - albo … szukaj sobie innej pracy. A ta inna praca to już zazwyczaj nie jest praca w IT. Tak więc w IT zostają tylko Ci, którzy potrafią się przystosowywać, szybko uczyć. Często nawet lubią i chcą się uczyć ciągle czegoś nowego. Powtarzalna praca, o której wiedzą (prawie) wszystko - Ich po prostu nudzi.

Z drugiej strony oczekiwania Klientów w stosunku do IT bardzo się zmieniły. Nikt już się nie zachwyca tym, że komputer działa. I że można na nim łatwo napisać artykuł, wydrukować go, wysłać do znajomych, opublikować w sieci. To taka sama sytuacja jak to, że w gniazdku elektrycznym jest prąd. Czy ktoś odczuwa radość, gdy zapala żarówkę? Ale, gdy nie można jej zapalić – już mnie to irytuje. Dokładnie tak samo jest z techniką komputerową. To, że wszystko działa - jest normalne. A gdy coś nie działa – to jest niedopuszczalne. Takie podejście Klienta stawia dodatkowe wymagania wobec Pracowników Działu IT. Klient już nie podziwia „fachowca-komputerowca”. Klient jest wściekły, że coś nie działa. Nie interesuje Go dlaczego to nie działa, ani jak jest skomplikowane. Klient oczekuje, że to zostanie naprawione natychmiast, a On (Klient) zostanie przeproszony za stracony czas.

Taka sytuacja powoduje, że Pracownicy IT muszą rozwijać swoje umiejętności socjalne (ang. soft skills). Aby umieć wysłuchać Klienta, zadać kluczowe pytania, współczuć Mu i przeprosić nawet, gdy ewidentnie widać i słychać, że Klient nawet nie przeczytał instrukcji, ale  winą obarcza Dział IT. Zgoda. Nie wszyscy Pracownicy Działu IT mają do czynienia bezpośrednio z Klientami. Ale i tak oczekuje się od Nich jasnej, klarownej komunikacji, umiejętności pracy w Zespole, czyli dostosowania się do różnych stylów pracy i komunikacji.

Po trzecie: w środowisku IT panuje kult profesjonalizmu. Szybko widać kto jest ekspertem, a kto początkującym. I taki ekspert (guru) ma ogromny autorytet. Często zdarza się, że zostaje również formalnym (lub nieformalnym) Managerem. Niestety, nie każdy ekspert od spraw technicznych jest dobrym szefem. Część osób szybko zdaje sobie z tego sprawę i szuka sposobu na zwiększenie swoich kompetencji socjalnych.

Jakie osoby pracują w Dziale IT?

Głównie Ci, którzy chcą i potrafią się uczyć. W większości wypadków bardzo lubią się uczyć i ciągle szukają możliwości rozwoju. Dla osoby pracującej w  IT ważniejsze może być na ile szkoleń może go wysłać Pracodawca niż jaką pensję Mu zaproponuje. Takie osoby odkrywają też szybko, że sama wiedza techniczna to za mało. Że kompetencje społeczne bardzo ułatwiają osiąganie sukcesów. Często szukają też sposobu na osiąganie jeszcze szybszego postępu. Nie boją się też korzystania z nowości: nie tylko technologicznych.

Wszystko to, moim zdaniem, powoduje, że Pracownicy Działu IT częściej niż inni korzystają z coachingu i mentoringu.

A co Ty o tym sądzisz? Na czym polega istotna różnica pomiędzy Działem IT, a innymi Działami firmy, w której pracujesz? Czy ta różnica ma wpływ na sięganie przez Pracowników IT po nowe formy rozwoju?

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"