2016-03-30

Czym jest torowanie?

Nie, to nie jest przygotowanie terenu do układania torów, ani samo układanie torów

Według Wikipedii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Torowanie torowanie (ang. priming) to „...zjawisko polegające na zwiększeniu prawdopodobieństwa wykorzystania określonej kategorii poznawczej w procesach percepcyjnych i myślowych wskutek wielokrotnej ekspozycji bodźca zaliczanego do tej kategorii…”.

W uproszczeniu: można "podprowadzić" mózg do czegoś poprzez wcześniejsze zapoznanie mózgu z czymś innym, co jakoś się wiąże z elementem, do którego chcemy mózg "podprowadzić". Czyli „nastroić mózg”, aby na coś zwracał specjalną uwagę.

Czy ktoś stosuje to w praktyce?

Przykład filmowy: W jednym z odcinków serialu kryminalnego „Columbo” główny bohater (por. Columbo) zapoznaje się z teorią torowania. Odkrywa, że sprawca zbrodni wykorzystał torowanie do popełnienia zbrodni. Porucznik Columbo sam przygotowuje pułapkę na zbrodniarza posługując się (skutecznie) tą właśnie metodą.  A najciekawsze jest to, że w obydwu przypadkach zastosowano metodę „podprogową” tzn. taką, że bodziec był eksponowany na tyle krótko, że świadomie nie dało się tego nawet zauważyć. A mimo to zadziałał.

Uwaga: Reklamy podprogowe są niedopuszczalne na podstawie art. 13 pkt. 2 Europejskiej Konwencji o telewizji ponadgranicznej z dnia 5 maja 1989 r. w Strasburgu, ratyfikowanej przez Polskę w lipcu 1990 r.

Przykład rzeczywisty: Wybory parlamentarne w Polsce w 2015 roku. PO zaskarża spot wyborczy PiSu zarzucając stosowanie podprogowego torowania: http://300polityka.pl/news/2015/09/04/3-zarzuty-po-do-pis-stosowanie-przekazu-podprogowego-w-spocie-zagraniczne-zdjecia-i-rosyjskie-napisy/. Cytuję uzasadnienie protestu PO: „To działanie, które w wielu krajach jest po prostu zabronione, z wielu powodów. To rzeczy, które mają bardzo negatywny wpływ, na odbiorcę przede wszystkim. Stosuje się te metody legalnie czy też nie, po to, aby wpłynąć podświadomie na to, co myśli, czuje i ew. co zrobi odbiorca. Każde z tych zdjęć ma czas 0,04 sekundy” (wytłuszczenie moje – KS).  PiS nie zaprzeczał temu, że takie elementy w jego spocie były (rozumiem, że nagrania się zachowały), ale twierdził, że zabranianie takiego sposobu wpływania na wyborców jest ponownym wprowadzaniem cenzury. Nie dowiemy się zapewne nigdy jak bardzo ten podprogowy przekaz wpłynął na wynik wyborów. Ale na pewno nie należy go pomijać (czemu dała wyraz PO swoim protestem).

Ale co mnie to obchodzi?

Sądzę, że powinno Cię obchodzić, bo można efekt torowania wykorzystywać pozytywnie. Można tak samemu przygotować swój mózg, aby skuteczniej zdać egzamin, aby ustrzec się uprzedzeń, itp. Nie wierzysz? Podam Ci dwa przykłady, które znalazłem w książce Malcolma Gladwella „Błysk”. Generalnie, w „Błysku” Gladwell zajmuje się naukowym spojrzeniem na przeczucie, a do pojęcia torowania doprowadzają go wnioski z badań nad sytuacjami, gdy przeczucie zawiodło. I oczywiście Gladwell postanowił się bliżej temu zjawisku przyjrzeć tzn. dotarł do naukowców, którzy się tematem torowania zajmują.

Eksperyment I.

Mamy dwie grupy studentów (przydział studenta do grupy - losowy), z których jedna jest torowana poprzez umieszczenie w teście (niezwiązanym z tematem torowania) wyrazów: agresywnie, śmiały, nieuprzejmy, niepokoić, zakłócać, przeszkadzać, naruszać, a druga jest torowana wyrazami: szacunek, taktowny, cenić, cierpliwie, ustępować, miły, uprzejmy.

Po zakończeniu testu studenci mieli przejść korytarzem do osoby odpowiedzialnej za eksperyment i poprosić o następne zadanie. Eksperyment zaprojektowana tak, że ilekroć student pojawiał się przed drzwiami, organizator był zajęty rozmową z kimś innym kto stał na progu blokując wejście do gabinetu.

Wyniki: studenci torowani do nieuprzejmości wtrącali się do rozmowy przeciętnie po około 5 minutach. A studenci torowani do uprzejmości? 82% z nich w ogóle (czekając cierpliwie 10 minut) nie przerwało organizatorowi. Ciekawe jak wyglądałyby wyniki gdyby organizator przewidział dłuższą - niż 10 minutowa - rozmowę w progu?

Eksperyment II.

Znowu dwie grupy studentów. Każdy student odpowiada na 42 trudne pytania zaczerpnięte z gry „Trivial Pursuit”. Jedną grupę studentów poproszono, aby przed testem przez pięć minut zastanawiali się nad obowiązkami i prawami profesora uniwersytetu (notując swoje wnioski). Druga grupę poproszono, aby myśleli (też przez 5 minut) o pseudokibicach piłkarskich.

Wyniki: studenci z grupy „profesorskiej” osiągnęli średnio 55,6% prawidłowych odpowiedzi. A z grupy „piłkarskiej” 42,6%. Różnica ogromna: często decydująca o tym, czy zdasz egzamin, czy nie.

Co robić?

Wykorzystuj torowanie (świadome), aby przygotować swój mózg do ważnych dla Ciebie wydarzeń. Masz problem w jakiejś relacji, ale musisz się z daną osobą spotkać? Przygotuj swój mózg poprzez torowanie do uprzejmości, cierpliwości, taktu, spokoju, itp.

Masz przed sobą ważny egzamin? Przygotuj swój mózg „wlewając w niego” spokój, wiarę w siebie. Szczegółowo procedurę „przygotowania emocji do egzaminu” opisałem w tekście: Emocje, cz. 2. Poniżej tylko sygnalizuję kolejne etapy (jeśli Cię interesuje – zajrzyj do źródła:).

Stan wyjściowy to stan zdenerwowania, tremy, spięcia, strachu przed porażką, itd.

a)      uspokajam emocje – praca ciałem

b)      stabilizuję emocje – „miejsce bezpieczne”

c)      „wiara w siebie” – największy sukces

d)      synchronizuję półkule mózgowe – wizualizacja

Chcesz wiedzieć więcej?

Przeczytaj książkę „Błysk” Malcolma Gladwella. Znajdziesz tam więcej ciekawostek.

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska