2014-03-14

Emocje, cz. 4

A jeśli poziom emocji jest tak wysoki, że go nie kontroluję?

Skoro już doszło do tego, że nie kontroluję to …. nie kontroluję. Muszę poczekać aż emocje opadną. Najczęściej opadają, gdy je w jakiś (automatyczny, nieświadomy) sposób rozładowuję. Np. nakrzyczę na kogoś, bo …. „to jego/jej wina”, że się tak zdenerwowałem. Albo zrobię coś innego. Każdy ma swój sposób. Niektórzy bardziej drastyczny np. agresja fizyczna aż do próby zabójstwa osoby „winnej” takich dużych, negatywnych emocji. „Zabójstwo w afekcie” jest terminem używanym w Kodeksie Karnym. Oddaje ono trochę istotę sytuacji, gdy przeciętny człowiek traci kontrolę nad swoim postępowaniem sprowokowany tym, co się wydarzyło. Tym niemniej jest to tylko okoliczność łagodząca – nie jest tym samym, co niepoczytalność, która uwalnia od kary.

Z powyższego wynika, że dobrze byłoby unikać sytuacji (choćby z obawy przed konsekwencjami prawnymi naszych działań), gdy tracimy kontrolę nad swoim zachowaniem z powodu zbyt dużych emocji.

Jak unikać nadmiernego poziomu emocji?

Trzeba sobie przypomnieć sytuacje z przeszłości i odtworzyć jak się te emocje rodzą. Mechanizm, który tu się pojawia został opisany przez Joe Griffina i Ivana Tyrrella. Emocje są wyzwalane nie przez jakieś zachowania (fakty), ale przez interpretację tych zachowań (faktów).

Cały proces składa się z kilku etapów:

a)      wyzwalacz – zdarzenie, wypowiedź, informacja

b)      interpretacja – bazująca na moim doświadczeniu, przeczuciu, z wykorzystaniem mojego wzorca myślenia

c)      emocja – wyzwalacz zostaje zinterpretowany w taki sposób, że może pojawić się emocja

Cały ten proces przebiega błyskawicznie i najczęściej jest nieświadomy.

Warto też zauważyć, że te same wydarzenia u jednych powodują wyzwolenie emocji, a u innych - nie. To stanowi jeden z dowodów, że dopiero interpretacja wydarzenia może doprowadzić do pojawienia się emocji. Np. kibic denerwuje się tym, że jego drużyna przegrała, a  ktoś niezainteresowany sportem przyjmuje ten fakt z obojętnością.

Co można zrobić? Odkryć, co jest moim wyzwalaczem:

a)      jakie fakty, wypowiedzi, informacje

b)      w jakich okolicznościach

c)      przez kogo wypowiadane

doprowadzają mnie do „szewskiej pasji”?

Wiem, co jest moim wyzwalaczem. Co teraz?

Trzeba ćwiczyć:). Obserwować się w różnych sytuacjach wychwytując swoje wyzwalacze zanim nastąpi ich interpretacja i lawinowy wzrost emocji. Nie dążę do tego, aby emocje tłumić – to powoduje kumulowanie się negatywnych uczuć. Moim celem jest uświadamianie sobie i zarządzanie swoim uczuciami. Dążę do tego, aby mieć świadomość moich odczuć, dać sobie przyzwolenie do ich odczuwania (nie tłumić), ale nie pozwalać im decydować o zachowaniu. W idealnym świecie częściowo wyrażam swoje emocje, częściowe je przepracowuję, częściowo powstrzymuję.

Trudne? Bardzo trudne. Ale gdy się to przepracuje to satysfakcja jest ogromna. Że na początku jest więcej porażek niż zwycięstw? Ale tak jest zawsze, gdy wprowadzam zmianę. Jeszcze nie umiem stosować nowej metody, a już nie chcę stosować starej.

Jak przyspieszyć taką zmianę? Poprzez odgrywanie scenek z przeszłości (np. z coachem): próbując, które sposoby najbardziej mi pomagają, a które są nieskuteczne.

Jak Ci się podoba cykl o emocjach? Chcesz jeszcze? Daj znać. W ogóle Ci się nie podoba? Napisz do mnie. W tej chwili nie wykluczam żadnej opcji:).

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska