Jak coaching pomaga w konflikcie - SKRIS
2014-09-05

Jak coaching pomaga w konflikcie

Jaki coaching?

Mam na myśli klasyczny coaching tzn. taki, w którym uczestniczy jedna osoba – tylko jedna strona konfliktu.

Istnieje odmiana coachingu - coaching konfliktu - gdy procesowi coachingowemu podlegają wszystkie (najczęściej dwie) strony konfliktu. Warto jednak pamiętać, że nawet wtedy najczęściej jeden coach pracuje tylko z jedną osobą. Z inną osobą (innymi osobami) pracuje inny coach (inni coachowie). Każdy coach tylko z jedną osobą będącą stroną konfliktu. Co to daje? Daje każdemu z tych coachów wolność stanięcia po stronie Klienta. Nie osądzania Klienta, nie decydowania kto miał (albo ciągle ma!) rację w konflikcie, nad którym Klient pracuje. A co to daje Klientowi? Poczucie, że coach jest po Jego stronie, że Go rozumie, że Go wspiera, że Go nie osądza, że chce dla Niego jak najlepiej.

Podsumowując: „tak”, klasyczny coaching też może pomóc w przypadku konfliktu.

Jak „klasyczny” coaching pomaga w przypadku konfliktu?

Jako „klasyczny coaching” rozumiem sytuację, gdy tylko jedna strona konfliktu uczestniczy w procesie coachingowym. Druga strona (dla uproszczenia przyjmijmy, że jest to konflikt między dwiema osobami) w ogóle w żadnym coachingu nie bierze udziału. Może nawet jest do coachingu wrogo nastawiona. To nie przeszkadza, aby pomagać jednej ze stron pracować nad konfliktem.

Od razu trzeba zaznaczyć, że mimo iż coach jest po stronie Klienta - to nie zajmuje się ocenianiem drugiej strony konfliktu. Nie stwierdza, że „wina jest całkowicie po tamtej stronie”. Coach, generalnie, nie ocenia. Ani Klienta, ani drugiej strony. Coach nie podpowiada jak zmanipulować drugą stronę, aby w konflikcie zwyciężyć, osiągnąć przewagę.

Co zatem taki coach robi? Wspiera Klienta w Jego poczuciu, że Klient ma prawo czuć takie emocje jakie czuje w związku z tym konfliktem. Pomaga zobaczyć całą gamę oraz głębię tych emocji, poczuć je raz jeszcze w bezpiecznym środowisku. Coach pomaga odkryć, co konkretnie wyzwoliło te emocje:  jakie wartości, zdaniem Klienta zostały naruszone przez drugą stronę. Ustalić, o co naprawdę Klientowi w tym konflikcie chodzi. Skłania do przyjrzenia się temu, co może czuć druga strona. Jaką perspektywę mogła przyjąć.

Jak coaching zajmuje się osobami trzecimi?

W gruncie rzeczy nie da się jednak uniknąć rozmowy o tej drugiej stronie konfliktu. Jak więc coach prowadzi Klienta przez tę cześć?

Po pierwsze: pytaniami:).

Po drugie: z założeniem, że „Klient jest OK i ta druga strona też jest OK”.

Coach nie zakłada złej woli drugiej strony konfliktu – mimo, że jest po stronie Klienta. Ta druga strona też ma swoje wartości – zwykle inne niż Klient – i też może się czuć pokrzywdzona w konflikcie. Ten sposób patrzenia coach próbuje przekazać Klientowi.

Po trzecie: dając Klientowi uznanie, że to Klient chce coś z tym konfliktem zrobić

Po czwarte: przyjmując, że pracuje nad zmianą u Klienta, a nie nad zmianą drugiej strony konfliktu.

Oznacza to, że coach nie przygotowuje Klienta do precyzyjnego wskazania drugiej stronie konfliktu, jakie błędy tamta strona popełniła. Ewentualnie, jeśli Klient odnajdzie w sobie coś do zmiany - przygotowuje Klienta do tej zmiany.

Po piąte: odgrywając z Klientem scenki, w których coach gra rolę drugiej strony konfliktu.

W ten sposób Klient może się przygotować do kolejnej rozmowy z osobą, z którą jest w konflikcie.

Czy to może przynieść skutek?

Krótko? Może. Dłużej? To zależy:). I wcale nie musi.

Jeśli, po drugiej stronie konfliktu będzie wyłącznie zła wola, przekonanie, że to Klient jest wszystkiemu winien, niechęć do słuchania – to niewiele się da zrobić. Najwyżej, po kilku próbach, można pozostać w przekonaniu, że ze swojej strony zrobiliśmy tyle ile byliśmy w stanie w tej sytuacji zrobić. Przypominam: nigdy nie zakładamy na początku złej woli drugiej strony. Zatem taka konkluzja wymaga przynajmniej kilku kolejnych prób dojścia do porozumienia.

Najczęściej jednak, druga strona zauważa zmianę w zachowaniu Klienta, w Jego nastawieniu. Kluczem jest autentyczne przekonanie Klienta, że doszło do nieporozumienia, które można wyjaśnić, że „druga strona jest OK” mimo, że jej zachowanie wywołało u Klienta nielubiane emocje. Tzw. „wyciągnięcie ręki do zgody” bardzo często pozwala drugiej stronie spojrzeć na konflikt z innej perspektywy. I to zapoczątkowuje proces zmiany zachowania tej drugiej strony konfliktu. Paradoksalnie więc – nie próbując w ogóle zmienić drugiej osoby (ale zmieniając swoje nastawienie i zachowanie w stosunku do niej) możemy zapoczątkować proces zmiany u tej drugiej osoby:). A to jest wstęp nie tylko do zażegnaia konfliktu, ale może czegoś więcej, np. przyjaźni. Ja mam za sobą takie doświadczenie.

Verba docent exempla trahunt mawiali starożytni. A Ty? Co o tym sądzisz?

 

Komentarze:

2018-01-03
Jestem początkującym coachem. Pracuję, oczywiście, z modelem GROW. Chłonę wszystko w tym blogu - gratuluję.
Pozdrawiam,
Katarzyna
Katarzyna Chmielewska

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"