2017-02-02

Jak często dziękujesz?

A lubisz, gdy Tobie dziękują?

 

Ja lubię, gdy mi dziękują. To mi pokazuje: mój wysiłek został zauważony. Ktoś nawet uznał, że zrobiłem coś dobrego. Widzę, że warto było się starać. Suma takich podziękowań poprawia mi samopoczucie. Podwyższa samoocenę. Zaczynam dopuszczać do siebie myśl, że może rzeczywiście jestem… kimś dobrym, życzliwym ludziom. Zauważyłem też, że łatwiej mi przyjmować podziękowanie słowne niż w postaci prezentu. A jak z tym jest u Ciebie?

Czy potrafię być wdzięczny?

Widzę, że podziękowania innych osób mają dla mnie znaczenie. Nawet więcej – wprawiają mnie w lepszy nastrój. Podwyższają moją samoocenę. Czyli Ci, którzy mi dziękują robią - w gruncie rzeczy - coś dobrego dla mnie. I teraz sedno: jak ja reaguję? Czy jestem zakłopotany, czuję się dziwnie i czekam aż się ten dziwny stan skończy? Czy może jawnie okazuję swoją radość? Czy mówię jak mi miło jest słyszeć coś takiego. Czy dziękuję za podziękowanie?:) A może nawet daję wskazówkę na przyszłość? Np. „Dzięki, że to zauważyłeś i mi o tym mówisz. Rób to częściej. Daje mi to radość i napęd do dalszego działania.” Dwa ostanie zdania wypowiadam bardzo rzadko. A chciałbym częściej. A Ty?

Jak często ja dziękuję?

Skoro widzę, że podziękowania mają na mnie dobry wpływ – to nasuwa się pytanie: jak często ja sam dziękuję? Ja - niezbyt często. Oczywiście zaraz nasuwa mi się wniosek – bo ja robię dużo dla innych, a inni dla mnie nie robią nic (albo bardzo mało). Ale od razu też czuję, że ta myśl jest nieprawdziwa. Wcale nie jestem taki „święty”, lepszy od innych.  

Więc skąd ta rozbieżność? Może ja po prostu nie zwracam uwagi na to co inni dla mnie robią. Np. żona zrobiła mi śniadanie. Przecież to normalne. Za co mam dziękować? Nie dziękuję, bo ja dla niej też robię różne rzeczy. I ona mi za to nie dziękuje. A czego bym chciał? Aby mi podziękowała, to i ja jej będę dziękował. Pytanie: dlaczego to ona ma pierwsza zacząć dziękować? A ja nie mogę zacząć? Taaaa. Ja zacznę jej dziękować, a ona mi nie: i co? Pstro. Po pierwsze to nie wiem co się stanie dopóki się nie stanie. Po drugie widać, że źle oceniam moją żonę. Po trzecie: nawet jeśli mam rację to nie jest to żaden powód, aby nie dziękować. Zidentyfikowałem jeden powód, dla którego dotąd nie dziękowałem -  bo oczekiwałem odpłaty: jak ja Ci podziękuję, to Ty masz podziękować mnie.

Ale to nie koniec. Są przecież sytuacje, gdy ktoś nieznajomy zrobi coś dla mnie. Np. samochód zatrzyma się przed przejściem dzięki czemu mogę przejść na drugą stronę ulicy. I za co tu dziękować? Przecież przepis wyraźnie mówi, że kierowca w takiej sytuacji powinien się zatrzymać. Zrobił tylko to co było jego obowiązkiem. A gdyby lekarz na dyżurze szpitalnym uratował mi życie – też bym mu nie podziękował? Przecież robił tylko to co należy do jego obowiązków. I w ten sposób odkryłem dwa kolejne usprawiedliwienia żeby nie dziękować. Jedno – nie dziękuję, gdy ktoś robi coś co należy do jego obowiązków. Drugie – nie dziękuję, gdy ktoś robi coś co nie jest dla mnie specjalnie ważne.

Przyjrzyjmy się temu „zrobił coś z obowiązku”. Doskonale wiem, że bardzo niewielu kierowców zatrzymuje się przed przejściem dla pieszych, gdy czekam na chodniku. Warto podziękować, aby taki sposób reakcji utrwalić. Ja zazwyczaj spoglądam na kierowcę i dziękuję skinieniem głowy.  Kiedyś, gdy stałem na chodniku dość długo – wykonałem pełny ukłon w stronę kierowcy, który się wreszcie zatrzymał. Rozbawiło to kierującą tym samochodem panią. Ja też się z tego pośmiałem.

A teraz: „mała rzecz”. Właśnie, powiedzenie mówi „mała rzecz, a cieszy”. Nawet drobiazgi mogą mi poprawić humor. Ktoś zrobił dla mnie coś niewielkiego, np. przepuścił mnie w drzwiach. Przecież nie musiał tego robić. Nie muszę zaraz wylewnie się nad tym faktem rozczulać, ale mogę chociaż powiedzieć „dziękuję”. W ten sposób pokazuję, że to zauważyłem, że wiem iż ten ktoś nie musiał tak zrobić, ale jednak zrobił. I to rozważanie doprowadza mnie do głównego elementu, który powoduje, że nie dziękuję trak często jak bym chciał. Nie dostrzegam, gdy ktoś zrobił coś dla mnie.

Jak dostrzegać, gdy inni robią coś dla mnie?

To wydaje mi się bardzo trudne. Jeśli mam tak, że dostrzegam głównie, gdy ktoś mnie skrzywdzi, natomiast nie zauważam, gdy zrobi coś dobrego - to dziękowanie przydarza mi się rzadziej. Co mogę zrobić „skoro mam tak, a nie inaczej”? Mogę świadomie szukać okazji do dziękowania! W każdej sytuacji, w każdej interakcji znaleźć coś za co będę mógł podziękować. W ten sposób stopniowo osiągnę znacznie więcej niż tylko umiejętność dziękowania. Zacznę stopniowo inaczej odbierać otaczający mnie świat. Widzieć go od bardziej pozytywnej strony.

Zobowiązanie

Zacznę od dzisiaj (nie od jutra) dziękować nawet za najdrobniejsze sprawy. Każdego dnia podziękuję przynajmniej jeden raz. I wieczorem będę się z tego ze sobą rozliczał. Gdy pojedyncze podziękowanie będzie zbyt łatwe – wyznaczę sobie kolejny cel: trzy podziękowania dziennie. Potem pięć, może nawet dziesięć. Ciekawe do ilu dojdę na koniec roku?

Wchodzisz w to? Od ilu podziękowań dziennie zaczynasz?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"