2014-09-12

Jak pomagać

żeby nie zaszkodzić?

Sądzisz, że pomaganie ma zawsze pozytywny wymiar? Że jeśli komuś pomagam to jest to dla tego kogoś zawsze korzystne? A czego pozbawiasz osobę, której pomagasz? Niczego? Na pewno? Zastanówmy się przez chwilę nad kilkoma prostymi przykładami.

Przykład pierwszy. Daję pieniądze osobie, która mnie o to prosi. Pomagam? Tak. Pozbawiam czegoś? Być może. Czego? A np. motywacji do pracy. Skoro ktoś zauważy, że prosząc dostaje szybciej (i np. więcej) niż pracując - to może zrezygnować  z poszukiwania pracy i pozostać przy proszeniu. Tak, wiem. Samo proszenie może być trudne. Wymaga przełamania w sobie oporów, schowania gdzieś swojej dumy (pychy?), zaakceptowania wielu odmów i osądów (leń, żebrak, pijak?). Jednak, gdy już tę barierę pokonałem i uodporniłem się na krytykę świata zewnętrznego (np. traktując ją jako lekcję pokory), a zauważam korzyści - to mogę poszukiwanie pracy odkładać. I im więcej korzyści z proszenia odnoszę, tym mniejszą mam ochotę na poszukiwanie pracy.

Czy to znaczy, że nie powinno się wspomagać proszących? Wręcz przeciwnie. Warto jednak rozważyć, jak pomagać. Np. zamiast dawać pieniądze zaproponuję zakup żywności. To prawda. Zwykle nie mam na to czasu. Ale przecież mogę dzięki temu sprawdzić reakcję osoby proszącej i na tej podstawie podjąć decyzję o jej wsparciu lub nie.

Klasycznie mówi się o dawaniu wędki, a nie ryby. Co to znaczy? Że większą wartość ma zasugerowanie sposobu na zdobywanie pieniędzy niż samo dawanie pieniędzy. Ale co można zasugerować osobie żebrzącej? A np. że dam jej pieniądze jak zrobi coś dla mnie. Co?  Np. zaniesie mi zakupy do mojego domu, albo chociaż do samochodu. Albo umyje szyby w moim samochodzie – ja dam szmatkę i płyn do mycia szyb. Albo odprowadzi wózek na zakupy. Wtedy to, co taka osoba otrzyma to nie jest jałmużna, ale zapłata za pracę:). A może też być sugestią na przyszłość. A może potrzebuję kogoś żeby raz na jakiś czas umył mi samochód? Albo żeby wytrzepał dywany, wypielił ogródek, pomalował płot, pomógł wynieść zbędne graty do piwnicy, czy na śmietnik? A może znam kogoś kto potrzebuje jakiejś prostej usługi? Że nie mam czasu na takie rozmowy, sugestie? Że to i tak nic nie da? Być może. A spróbowałeś/aś kiedyś? Naprawdę nigdy nie masz wolnych 5. minut, aby z taką osobą ponegocjować?

Przykład drugi. Mój Kolega nie radzi sobie w pracy z jakimś zadaniem. Więc wykonuję to zadanie za Niego. Pomagam? Tak. Pozbawiam czegoś? Tak. Pozbawiam Go możliwości nauczenia się jak może to sam zrobić dobrze. A jak mogę dać Mu wędkę? Np. nauczyć Go jak może sam się z tym zadaniem uporać. Tak, to zajmie więcej czasu niż zrobienie tego za Kolegę. A ja zazwyczaj tego czasu nie mam? A może tak naprawdę chodzi mi bardziej o to żeby pomóc ... sobie? Niewielkim kosztem kupić sobie zadowolenie z „dobrego uczynku”. A długofalowy interes Kolegi nie jest w tym wypadku najważniejszy. Pytanie brzmi: co się stanie, gdy z podobnym zadaniem Kolega zmierzy się w przyszłości, a mnie nie będzie w pobliżu? Kolega będzie musiał zrobić je sam. Co więcej, odbiorca tego zadania może oczekiwać terminu i jakości takiej, jaka była poprzednio, gdy ja to zrobiłem. A Kolega tak nie umie. Będzie więc w gorszej sytuacji niż poprzednio, bo oczekiwania wobec Niego wzrosły bazując na jakości i terminie wywiązania się z poprzedniego zadania.

Przykład trzeci. Udzielam rad bliskiej osobie. Podaję możliwe rozwiązania problemu. Sugerują wybór najlepszego. Podpowiadam jaki powinien być pierwszy krok. Pomagam? Jak najbardziej. Szkodzę? Możliwe. Może odbieram tej osobie sposobność samodzielnego poradzenia sobie z tematem, zdobycia doświadczenia, zbudowania na tym poczucia swojej większej wartości, wiary w siebie.

Czyli… nie pomagać?

To byłby klasyczny przykład „wylania dziecka razem z kąpielą”. Warto pomagać, nawet mając świadomość, że pomagając innym pomagam też sobie budować poczucie własnej wartości. Trzeba jednak sprawdzać: co jest głównym motywatorem? Czy chodzi mi przede wszystkim o podwyższenie poczucia własnej wartości, czy też będzie to tylko efekt uboczny mojego działania? Reflektować, czy długotrwały efekt mojej pomocy nie będzie odwrotny od zamierzonego. Zastanawiać się, czego, w takiej sytuacji, ja oczekuję od osoby, która chce mi pomóc. Dociekać, czego naprawdę chce od nas osoba, która potrzebuje pomocy, co będzie dla Niej najlepsze.

„Coaching to pomaganie innym bez robienia tego za nich lub mówienia im co mają zrobić.” Jak Ci się podoba takie podejście do pomagania? Trudne? A jaką masz satysfakcję z robienia rzeczy łatwych?

A jak Ty pomagasz innym? Zastanawiasz się nad długofalowymi konsekwencjami swojej pomocy? A może masz jakąś własną receptę na to jak pomagać, aby nie szkodzić?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"