2017-03-09

Jak rozmawiać...

...z dzieckiem, z dziewczyną, z chłopakiem, o podwyżce?

Każdy z nas komunikuje się wielokrotnie każdego dnia. Pytanie brzmi: czy zdaję sobie sprawę z tego jakiego rodzaju komunikaty generuję najczęściej? A gdy już to wiem: czy jestem z tego zadowolony? Jeśli jestem niezadowolony: co robię, aby to zmienić? Dalej czytasz na własną odpowiedzialność:). Może się okazać, że dowiesz się o sobie czegoś co nie będzie przyjemne. Z drugiej strony: świadomość, że coś warto skorygować -  to pierwszy krok do zmiany. Wybór należy do Ciebie. Ale co masz do stracenia? Najwyżej zignorujesz to czego się o sobie dowiesz i niczego nie zmienisz.

Po co się zastanawiać nad swoim stylem komunikacji?

Gdy się komunikuję mam do wyboru 6 różnych typów komunikatów. Rzecz jasna, najczęściej nie zastanawiam się jaki rodzaj komunikatu powinienem zastosować.  Po prostu używam sposobu, który jest mi najbliższy, którego używam najczęściej. W czym problem? Problem w tym, że - najczęściej – używam takich komunikatów, których nauczyli mnie (zwykle nieświadomie) moi rodzcie (wychowawcy). Jako dziecko obserwowałem jak oni się komunikują i zacząłem ich bezkrytycznie naśladować. A teraz - jako dorosły - nadal kopiuję ich wzorce. Czy w każdej rozmowie używam komunikatów tego samego typu? Od czego to zależy? Od osoby, z którą rozmawiam? Od tematu rozmowy? Od sytuacji? Od mojego nastroju? Ale najważniejsze pytanie brzmi: jak mój styl  komunikacji się sprawdza? W relacjach z ważnymi dla mnie osobami, w mojej pracy, w negocjacjach, w czasie spotkań towarzyskich. Nie jest najgorzej? Może być lepiej?

Rodzaje komunikatów

Podobno w każdym języku można wyrazić następujące komunikaty:

  • Żądania (ang. requests) – mogą być formułowane w sposób bardzo uprzejmy np. „Bardzo Cię proszę,  zrób to dla mnie.”
  • Obietnice (ang. promises) – np. „Ja Cię nauczę!”.
  • Deklaracje (ang. declarations) – np. „Bardzo Cię lubię.”
  • Oferty (ang. offers) -   np. „Jeśli zrobisz to dla mnie zaproszę Cię do teatru.”
  • Oceny (ang. assessments) – np. „Znowu zachowujesz się bezmyślnie.”
  • Zapewnienia (ang. assertions) – np. „Już więcej tego nie zrobię.”

Pytanie kontrolne: jaki komunikat wyraża osoba ze zdjęcia zamieszczonego na początku tego tekstu? Masz rację: najpewniej jest to ocena. I dzięki temu ćwiczeniu:) możemy sformułować tezę: o treści komunikatu można też wnioskować z mowy ciała. Innymi słowy: nie sama treść komunikatu decyduje o tym jaki to jest komunikat. Istotne są też elementy niewerbalne: mowa ciała oraz ton głosu, szybkość i głośność wypowiedzi, itp. Czasem te inne elementy są decydujące. Przecież obietnica „Ja Cię nauczę!” może być zarówno zapewnieniem, że „ja dam radę Cię nauczyć” jak i groźbą znaczącą „dam Ci nauczkę!” Wszystko zależy do tego jak to zdanie zostało wypowiedziane.

Jakie komunikaty przekazuję najczęściej?

A teraz zadanie dla Ciebie.

  • Przypomnij sobie kilka rozmów z jedną, konkretną osobą. Najlepiej gdyby to była osoba, z którą trudno Ci się rozmawia.
  • Zapisz sobie powtarzalne zwroty jakich w takich rozmowach używasz. Masz? Świetnie!
  • Teraz przypisz każdy ze zwrotów, których używasz, do jednej z kategorii. Pamiętaj, aby wziąć pod uwagę wszystkie elementy – nie tylko samą treść. Zazwyczaj mamy jakiś wzorzec rozmowy, który powielamy. Trzeba go tylko odkryć. Np. z dziećmi często rozmawiamy oceniając i żądając.
  • Przyjrzyj się swojemu wynikowi. Co Ci to mówi o Tobie? Co Ci mówi o Twojej relacji z tą osobą?
  • Zdecyduj: chcesz coś zmienić? Jeśli „tak” – co to będzie? Zaplanuj (na początek) tylko jedną zmianę.
  • Obserwuj Waszą kolejną rozmowę. Pamiętaj o swojej decyzji (zmianie), ale też zauważ jak zmieniają się wyrażenia (typy komunikatów), których używa druga strona.

Jakie komunikaty chcę wysyłać?

Pozwyższe zadanie można powtórzyć dla innych relacji, sytuacji. Np. jakie komunikaty wyrażam, gdy rozmawiam z szefem w pracy, gdy rozmawiam z kolegą, gdy robię zakupy? Co mówię, gdy rozmawiam z Klientem? Itp.

Za każdym razem mogę się przyjrzeć schematowi, który stosuję. Mogę zastanowić się, czy nie da się  tego schematu poprawić. A jeśli chcę poprawić: to w jaki sposób? Jakich komunikatów chcę w swoim wykonaniu mniej, a jakich więcej?

Co dalej?

Dalej:  to co zwykle. Wdrażam swój plan w życie. Krok po kroku. Bez pośpiechu. Bez paniki, jeśli coś nie pójdzie idealnie. Przygotowuję się do rozmów. Obserwuję siebie i reakcje drugiej strony w czasie rozmowy. Po zakończeniu rozmowy: notuję co się wydarzyło. Co poszło dobrze, a gdzie jeszcze trzeba popracować. Jeśli trzeba - wprowadzam korekty.

Często sobie powtarzam: „oczekuj postępu - nie ideału”. Świętuję swoje sukcesy - nawet te małe, których nikt (oprócz mnie) nie zauważył. W ten sposób podtrzymuję swoją motywację.

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska