2017-01-19

Jak się spierać

...zamiast kłócić?

Chodzi też o to, aby na zakończenie rozmowy moja relacja z rozmówcą nie była gorsza niż na początku. Jeśli się da – to nawet lepsza. Nie wiem jak zawsze skutecznie przekonać mojego oponenta do mojego zdania. Uważam, że to jest bardzo trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Ludzie nie zmieniają tak łatwo swoich przekonań – przecież to oznaczałoby, że się mylili. Ile znasz osób, które z łatwością przyznają innym, że nie mieli racji? Właśnie. Takich masz szanse przekonać. Pozostałych – raczej nie. A Ty? Jak często przyznajesz innym rację? Rzadko? Czyli w większości wypadków to Ty masz rację? Jesteś dużo mądrzejszy / mądrzejsza od swoich znajomych i przyjaciół? Masz dużo większą wiedzę? Skąd więc się bierze ta statystyka, że to Ty masz częściej (dużo częściej?) rację niż inni?

Po co dyskutować?

Jeśli raczej nie można innych przekonać do swojego zdania to po co dyskutować? Skoro masz takie nastawienie, że dyskusja ma się skończyć tym iż „Twoje będzie na wierzchu” to raczej będziesz się kłócić niż spierać. Ty tak nie masz? Sprawdź. Czy masz gotowość - rozpoczynając dyskusje - przyznać rację komuś innemu?

Właśnie. Większość z nas wchodzi w dyskusje po to żeby innym dowieść, że to Ci inni się mylą. Wtedy nie słucham co mówi druga strona, tylko czekam, aby wygłosić swoją tezę. A potem ją powtarzam. Dorzucam argumenty. Znowu powtarzam. Czasem znajdę fajny argument, aby obalić tezę mojego przeciwnika – to się wtedy odniosę do jego tezy. Zauważ: to jest teraz "przeciwnik", a nie partner w dyskusji.

Wniosek: Nie wchodzę w dyskusję, gdy jestem w 100% pewien, że mam rację.

Dyskutuję po to żeby się czegoś dowiedzieć. Dopuszczam, że nie wiem wszystkiego. Że ktoś inny może wiedzieć więcej (lub lepiej) ode mnie. A przynajmniej, że ktoś inny widzi inne aspekty sprawy niż te, na które ja zwracam uwagę. Rozmawiam jak jeden poszukiwacz prawdy z drugim poszukiwaczem prawdy. Z otwartością na słuchanie drugiego. Z chęcią dzielenia się swoją opinią. Nie po to, aby się wzajemnie przekonywać, ale wzajemnie poszerzać swoje horyzonty.

Wniosek II: Mało zyskam dyskutując z osobami, które mają identyczne poglądy jak ja.

Rozmowa z osobami podobnymi do mnie raczej nie poszerzy moich horyzontów. Owszem, sprawi mi przyjemność. Oto ktoś inny myśli tak jak ja – zatem miałem rację tak właśnie myśląc. I tylko się utwierdzam, że mam rację. Im więcej razy się utwierdzam, że mam rację – tym trudniej przyjdzie mi dopuścić możliwość, że mogę racji nie mieć. I tym trudniej będzie mi dyskutować z kimś kto ma inne poglądy.

Zagrożenie?

Zaraz, zaraz. Jak będę dyskutował tylko z osobami, które mają inne poglądy niż ja to w końcu oni mnie przekabacą na swoją modłę. Tak myślisz? Czyli, że opierasz swoje opinie na statystyce? Im więcej osób sądzi, że coś jest prawdą tym bliższe jest to prawdy? Skoro tak sądzisz to dlaczego wybierasz tylko tych, którzy myślą podobnie jak Ty? W ten sposób manipulujesz statystyką. Rozsądniej byłoby najpierw zbadać jaki jest rozkład statystyczny osób, które mają opinię w danej sprawie. I dobierać rozmówców zgodnie z takim rozkładem. Robisz tak?

Dygresja. Tak robi ostatnio BBC. Jeśli w globalne ocieplenie wierzy 95% naukowców, a zaprzecza mu 5% naukowców – na dyskusję zaprasza się 9 naukowców wierzących w ocieplenie i jednego naukowca z grupy „nie ma ocieplenia”. Wcześniej BBC zapraszała po jednym przedstawicielu każdej opcji. A w dyskusji „zwyciężał” wyszczekany przedstawiciel „nie ma ocieplenia”. Po prostu przedstawicieli „nie ma ocieplenia” jest mniej - więc statystycznie każdy z nich był zapraszany częściej niż typowy przedstawiciel „głównego nurtu”, a więc był bardziej „otrzaskany” w występach telewizyjnych.

Ja uważam całkiem inaczej. Jeśli mam na coś dowody to choćbym rozmawiał z tysiącem osób to oni mnie nie przekonają. Bo ja mam dowody na słuszność moich racji. Chyba, że moi rozmówcy obalą moje dowody. I wtedy się cieszę, bo wyprowadzono mnie z błędu.

A jeśli nie mam dowodów? To ich szukam. I nie zmieniam swojego poglądu tylko dlatego, że ktoś ma inny pogląd niż mój. Owszem, zauważam ten inny pogląd, wyłapuję jakieś nowy sposób patrzenia na daną sprawę. Szukam faktów.

Rozmawiam o faktach

W końcu dotarliśmy do sedna tego przydługiego wywodu. Spieramy się wtedy, kiedy wspólnie poszukujemy prawdy bazując na faktach. Prowadząc rozmowę słucham opinii, ale pytam skąd się ta opinia wzięła. I nie przyjmuję odpowiedzi „przecież wszyscy to wiedzą”. Dopytuję: skąd "Ci wszyscy" to wiedzą?

Kiedy przerwać dyskusję

Nie rozmawiam – nie kontynuuję dyskusji - z osobami które:

  1. Nie chcą rozmawiać o faktach.
  2. Zaprzeczają faktom.
  3. W odpowiedzi na fakty przytaczają swoje opinie i chcą, aby je traktować jak fakty.
  4. Zmieniają temat, gdy w dyskusji pojawia się niewygodny fakt.

Oczywiście, najpierw informuję rozmówcę, że zauważam u niego taką tendencję. Jeśli to nie skutkuje – staram się  jak najszybciej skończyć rozmowę. W gruncie rzeczy (mentalnie) przestaję brać udział w takiej rozmowie. Przestałem już liczyć, że się czegoś dowiem.

Co może nie zadziałać?

Warto uważać na swoje emocje. Jeśli mój dyskutant jest bardzo nieuporządkowany, albo zaczyna mną manipulować to pojawia się sprzeciw, złość, gniew. Wtedy "upuszczam pary" - jasno komunikuję, że taki sposób prowadzenia rozmowy budzi moje emocje i - jeśli będzie kontynuowany - doprowadzi do tego, że przestanę dyskutować. Jeśli tego nie zrobię spokojnie, odpowiednio wcześnie – to zrobię później w postaci wybuchu, który będzie dla wszystkich zaskoczeniem. A przy dużych emocjach trudno nawet racjonalnie wytłumaczyć innym skąd się ten mój wybuch wziął. O sensownym prowadzeniu dyskusji nie wspominając.

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"