2017-06-01

Jak sobie nie radzimy ze stresem

„Naturalne” odruchy w walce ze stresem

 

Miewasz czasem problemy ze stresem? Kto nie miewa? I jak sobie z tym radzisz? Zastanów się zanim zaczniesz czytać dalej. „Stanięcie w prawdzie” jest bardzo istotnym elementem, bez którego trudno podjąć decyzję o zmianie. Rzecz jasna sama decyzja nie spowoduje żadnej zmiany, ale – z drugiej strony – bez decyzji na pewno żadnej zmiany nie wprowadzisz. Gdy już wiesz jak sobie (nie) radzisz ze stresem, czytaj dalej. Może zdecydujesz, że odtąd chcesz to robić inaczej?

Naturalne sposoby na stres

Pewne mechanizmy pojawiają się u nas w sposób naturalny. Dotknąłem dłonią czegoś gorącego, zabolało mnie, odruchowo cofam dłoń. W przyszłości będę unikał dotykania przedmiotów o podobnym wyglądzie, w podobnych okolicznościach. Ten sam mechanizm działa w odniesieniu do psychiki. Jeśli coś mi sprawia ból, albo jest po prostu nieprzyjemne – w sposób naturalny staram się unikać sytuacji, które takimi odczuciami grożą. Np. nie spotykam się z osobami, z którymi czuję się niekomfortowo (potocznie: których nie lubię). Podobnie: odkładam pracę nad jakimś zadaniem, które nie jest przyjemne.

Właśnie uświadomiliśmy sobie pierwszy naturalny element walki ze stresem.

1.      Unikanie

Unikanie polega na tym, że nie wchodzę w sytuacje stresujące. A jeśli w nich już jestem to jak najszybciej z nich uciekam. Nie robię nic z moimi odczuciami – staram się przebywać w tej części świata, która mnie nie stresuje, wśród ludzi, którzy mnie akceptują, lubią. Bezstresowe wychowanie jest – moim zdaniem – pochodną takiego podejścia: „nie narażajmy swoich dzieci na stres”. W czym problem? W tym, że nie zawsze możemy uniknąć miejsc stresujących. Wprawdzie można wielokrotnie zmieniać szkołę, czy pracę, ale gwarancji, że znajdziemy taką, w której nie będziemy w ogóle przeżywać stresu - nie ma. A kluczowe jest to, że nie na wszystko mamy wpływ. Np. mogę się zestresować w drodze do szkoły, czy do pracy, bo ktoś mnie potraktuje w sposób, który sprawi mi przykrość.

Wtedy włączamy drugi naturalny element samoobrony.

2.       Obwinianie innych

Wprawdzie zachowałem się nie tak jakbym chciał, ale to wszystko dlatego, że ten … (w miejsce "..." wstawiasz listę swoich ulubionych epitetów) zachował się w sposób nieakceptowalny. Przecież, gdy inni się zachowują normalnie, ja też się zachowuję normalnie. Innymi słowy: „ja nie mam żadnego problemu, mają go inni”. Niestety, trafia się czasem sytuacja, że ten „inny” to np. klient, kolega z pracy, szef, ktoś z rodziny (dość często). W dodatku opcja zmiany pracy, czy braku kontaktów z tym klientem (lub kimś z rodziny) nie wchodzi w grę. Pojawia się wtedy myśl: „wprawdzie to nie moja wina, że sprowokowany tak się zachowuję, ale – mimo wszystko - chciałbym się zachowywać inaczej”.

Mam decyzje: chcę zmienić swoje zachowanie.

3.      Mocne postanowienie poprawy

Postanawiam, że - od dzisiaj - gdy ktoś się zachowa w sposób nieakceptowalny:  ja mu po prostu powiem „Pana zachowanie jest nieakceptowalne”. I na tym koniec. Bardzo fajne postanowienie. Tyle, że w 99.99% przypadków – nieskuteczne. Sama decyzja nie wystarcza, gdyż moje reakcje są automatyczne, sterowane przez układ limbiczny (emocje), który jest szybszy od kory mózgowej.

Postanawiam następnym razem jeszcze bardziej się starać. I się bardziej spinam. Niestety, im bardziej się spinam tym trudniej coś zmienić. Znowu porażka.

4.      Użalanie się nad sobą

Okazuje się, że „chciałem dobrze, a  wyszło jak zwykle”. Im więcej razy mi się nie udaje tym bardziej wątpię w to, że kiedykolwiek to się zmieni. Tracę  wiarę w siebie. Zaczynam się nad sobą użalać: nie jestem zdolny do zmiany w tym obszarze.

Brzmi znajomo? Dla mnie „tak”. Po przyznaniu się, że chcę coś zmienić, ale sobie z tym nie radzę: zacząłem szukać "sposobów". Może ktoś wymyślił jak sobie z takim problemem radzić? Rzecz jasna jest mnóstwo pomysłów, porad, wskazówek na temat "jak sobie radzić ze stresem". Przetestowałem ich bardzo dużo. Niektóre dają  się wdrożyć szybko, inne wymagają więcej pracy i wytrwałości. Niektóre uznałem za mało skuteczne i – po jakimś czasie – odrzuciłem.

Jednak po wielu latach zmagania się (niektóre narzędzia wdrażałem latami) dostrzegłem, że brakuje mi całościowej wizji tzw. „dużego obrazka”. Nie mam tu na myśli odniesień do diety, snu, odpoczynku, itp. Choć są to bardzo istotne czynniki. Chodzi mi wyłącznie o stosowanie narzędzi, które poznałem.

Metoda skuteczna

Na początku uważałem, że jedyną sytuacją, w której chciałbym coś zmienić jest czyjeś niespodziewane (dla mnie nieakceptowalne) zachowanie. Starałem się za wszelką cenę znaleźć sposoby (narzędzia), które pozwolą mi na właściwą reakcję w takich sytuacjach. Poznałem wiele narzędzi, ale miałem kłopoty z ich wdrożeniem. Dopiero po latach zrozumiałem, że zacząłem naprawę piramidy od szczytu, a naprawić trzeba było głównie warstwy niższe.

Metoda, którą uważam za najskuteczniejszą, obejmuje pracę w pięciu obszarach i ma strukturę hierarchiczną. Innymi słowy, kolejne elementy piramidy nie mogą być dobrze zbudowane, jeśli niższe elementy są niewystarczająco solidne.

1.      Samoświadomość

Podstawa wszystkiego. Muszę wiedzieć jak się czuję, jakie konkretne emocje się pojawiają, z jakim natężeniem. Bez tego nie mam szans zapanować nad moim „mózgiem ssaka”.

2.      Nastrój

Jak już umiem stwierdzić w jakim jestem nastroju to zauważam, że gdy mam dobry nastrój podwyższa się mój „próg wyzwalania”. Innym słowy: rzadziej się mocno denerwuję. Uczę się więc jak podwyższać swój nastrój – to zmniejsza liczbę stresujących mnie sytuacji (mimo, że świat zewnętrzny pozostaje taki sam).

3.      Przygotowanie do stresującego wydarzenia

Zauważyłem, że istnieją takie stresujące sytuacje, które jestem w stanie przewidzieć. Np. egzamin. Mogę się do nich specjalnie przygotować, co zmniejszy mój stres. W szczególności mogę wykorzystać narzędzia do podwyższania nastroju. Te sytuacje to jest mój pierwszy (główny) poligon. Dopóki nie umiem się zachowywać tak jakbym chciał w sytuacji, do której się specjalnie przygotowałem – nie ma sensu wymagać od siebie właściwych reakcji w sytuacjach „z zaskoczenia”.

4.      Analiza porażek w dobrze wybranym momencie

Dość często stresująca sytuacja „pracuje w nas” długo po ustaniu bodźca stresującego. W ten sposób stres trwa i trwa. Muszę się nauczyć wychodzić z myślenia „jak on mógł tak się zachować”. Zwłaszcza, że w stresie moje emocje nie pozwalają mi się  skupić na faktach i analizie mojego zachowania.

5.      Zachowanie w sytuacjach niespodziewanych

To jest najtrudniejszy element do wdrożenia. Jednak, jeśli jestem uważny (obserwuję swoje emocje), mam dobry nastrój, racjonalnie analizowałem przyczyny dotychczasowych porażek - mam możliwość przeczekania pierwszej odruchowej reakcji. A następnie podjęcia świadomej decyzji - jak się zachowam. Po racjonalnej analizie tego, co się wydarzyło.

Co o tym sądzisz?

Jak Ci się podoba moja hierarchia? Skomplikowana? Wydaje się, że wymaga dużo pracy? Możliwe. Wszystko zależy od tego, na którym etapie już jesteś. Może u Ciebie kilka warstw piramidy jest już wystarczająco mocnych, aby pracować na wyższych piętrach?

A jeśli trzeba zacząć od fundamentu? Lepiej zacząć od niego niż próbować naprawiać dach (w domu, który zaraz się może zawalić). Ile taki proces (naprawy domu od fundamentów) może trwać? Nie wiem. To zależy od Twojego nastawienia, uporu, woli walki, innych Twoich cech i umiejętności.

Zadaj sobie inne pytanie. Jak dużo zyskasz, gdy się ze swoim stresem na stałe uporasz? Jak zmieni się Twoje życie: w obszarze emocji, intelektu, w sferze materialnej, w Twoich relacjach?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"