2016-02-18

Jak sobie radzić z porażką?

Unikać porażek?

Taaak. Unikać porażek. Świetna rada, prawda? A znasz kogoś kto świadomie dąży do porażki? Jeśli znasz to chyba warto się zastanowić, czy ten człowiek nie powinien aby skonsultować się z psychiatrą. Zdrowy człowiek chce odnosić sukcesy. Niektórzy chcą ich do tego stopnia, że każde niepowodzenie jest dla nich wielkim nieszczęściem. Na potrzeby tego tekstu ustalimy tylko, że nie każde niepowodzenie nazwiemy porażką.

Co to jest porażka?

Porażka to poważne niepowodzenie. Co to znaczy poważne? Dla każdego znaczy to co innego. Ale na tym etapie pozostaniemy przy tej, nieprecyzyjnej, definicji. Jeśli uznajesz, że była to porażka – masz do tego prawo. O ile tylko potrafisz też odnotowywać drobne niepowodzenia, których nie nazywasz porażkami:).

Przykład. Mecz siatkówki. Drużyna „X” przegrała pierwszego seta. Porażka, czy drobne niepowodzenie? Z jednej strony mamy fakt: przegrany set – więc chyba porażka. Z drugiej strony: mecz wygrywa drużyna, która wygra trzy sety -  więc chyba na razie to tylko niepowodzenie. Tak. Zazwyczaj jest tak, że jak ktoś wygra pierwszego seta to nabiera większej pewności siebie i jego szanse na zwycięstwo rosną. Natomiast jeśli drużyna „X” nie załamie się tą przegraną w pierwszym secie, a nawet wyciągnie wnioski z własnych błędów i wymyśli sposób na zneutralizowanie silnych stron przeciwnika… to może to początkowe niepowodzenie przekuć na ostateczne zwycięstwo. Oczywiście, drużyna „X” może się też załamać po przegraniu pierwszego seta i resztę meczu oddać bez walki.

Czego chcę?

Już widać do czego zmierzam? Tak. Zmierzam do tego, że porażka może mi posłużyć, a zwycięstwo mieć opłakane skutki. Polecam tekst o tym, co mnie niepokoi, gdy sukces przychodzi zbyt łatwo:  Łatwość zmiany. Dzisiaj mierzę się z tematem, jak postępować, aby porażka mnie nie osłabiała - wręcz przeciwnie, aby pomagała w byciu coraz lepszym.

Co nie działa?

Punkt wyjściowy: sam uznaję, że poniosłem porażkę. Muszę sobie z tym jakoś poradzić. Co robię?

1. Udaję, że nic się nie stało.

Dość powszechna technika. Wprawdzie każdy widzi, że poniosłem porażkę, ale dopóki się o tym głośno nie powie to… jakby porażki nie było. Czyżby? Jak ktoś głośno nic nie mówi to na pewno nie szepcze o tym po kątach? Jest chyba raczej odwrotnie. Im „ciszej nad tą trumną” tym więcej szepcze się o tym ukradkiem, wyolbrzymiając rozmiar porażki: „Skoro nawet boją się o tym wspomnieć!”.

Pamiętasz jeszcze „Nic się nie stało. Polacy, nic się nie stało!”? Jak bardzo takie okrzyki pomogły naszej reprezentacji?

2. Zwalam winę na innych.

Równie powszechne jak udawanie, że nic się nie stało. Tak, to była porażka, ale gdyby nie… tępota ”iksińskiego”, upierdliwość klienta, zbyt mało czasu, zła wycena, itd., itp. – to odnieślibyśmy sukces.

Czasem znajduję jednego „kozła ofiarnego”, a czasem wiele drobnych powodów. Wszystko po to, aby nie przyznać, że sam też nie jestem w porządku.

3. Użalam się nad sobą.

Też w miarę powszechny sposób reakcji. Zawsze mi dają najtrudniejsze zadania (w tym jest też trochę zwalania winy na innych); ja to mam pecha – jak inni coś zawalą to im się zawsze upiecze, a jak ja – od razu cały projekt leży; zawsze mówiłem, że ja się do tego nie nadaję.

I jeszcze bardziej spada moja samoocena. Z każdym kolejnym zadaniem rośnie moje przekonanie: znowu coś zawalę.

4. Zwalam winę na okoliczności zewnętrzne.

Chyba najrzadziej stosowane, ale jednak. Mieliśmy pecha; jeszcze nigdy znalezienie błędu nie zajęło mi tak dużo czasu; zabrakło tak niewiele; gdyby nie ten upał (mróz); gdybyśmy mieli więcej czasu, pieniędzy, przestrzeni, komputerów, itp.

Powoduje wrażenie, że nic ode mnie nie zależało. Więc nic nie muszę zmieniać. Więc nic nie zmieniam. A następnym razem? Powtarzam swoją śpiewkę.

Dowcip. Stary, kopę lat! Ale nic się nie zmieniłeś. Robisz te same błędy, co kiedyś.

Co jest skuteczne?

O jaką skuteczność mi chodzi? Chodzi mi o takie podejście, które daje szansę na „wygranie drugiego seta”.  Innymi słowy, akceptuję rzeczywistość (fakt, że poniosłem porażkę), ale:

0. Patrzę na porażkę jako na szansę do zmiany.

Co się stało to się nie odstanie. Porażka. Inni też ją widzą. Następnym razem będą ode mnie mniej wymagać. Łatwiej mi będzie ich przyjemnie zaskoczyć, zdobyć uznanie.

Warto zapamiętać. Wyżej oceniamy tych, którzy popełnili błąd, przyznali się do niego, a potem błąd naprawili i dorzucili coś ekstra „jako zadośćuczynienie za spowodowane niedogodności” - od tych, którzy wszystko od początku do końca zrobili dobrze.

1. Rzeczowo oceniam sytuację.

Przyglądam się obiektywnie sytuacji. Nawet, gdy poszło beznadziejnie to na pewno było coś się udało, coś zostało zrobione dobrze. Pytam o opinie innych. Chcę mieć wiele różnych perspektyw. Proszę o szczerość – mówię o tym, że chcę się uczyć na błędach, ale sam nie jestem obiektywny.

2. Ustalam co było dobre, co akceptowalne, a co nieakceptowalne.

Rozbijam całość na mniejsze cegiełki: np. kolejne etapy projekty, albo osobno oceniam różne produkty projekty, albo pojedyncze cechy produktu. Odsiewam ziarno od plew: sprawdzam co było dobre, co takie sobie, a czego się naprawdę wstydzę.

3. Podejmuję decyzję: co następnym razem zrobię inaczej.

Bazując na pkt. 2 powyżej oceniam swój wkład w najgorszy element (chcę udrożnić „najwęższe gardło”). Szukam swojej odpowiedzialności za ten najgorszy element. Nie uciekam w wymówki typu: „iksiński zawalił” albo „gdyby igrekowski zrobił”. Nawet jeśli rzeczywiście główny problem polegał na tym, że „iksiński zawalił”, a „igrekowski nie zrobił” – to zastanawiam się jak ja mogę temu zapobiec następnym razem.

O czym jeszcze trzeba pamiętać?

Pamiętać należy, że od decyzji do wdrożenia droga często bywa daleka. Dość często zaczyna się od „mocnego postanowienia poprawy”… i na tym postanowieniu się kończy. Zaczyna się nowe zadanie, a ja… wkraczam na „utarte ścieżki” – polecam tekst Czy jesteś automatem?

Bywa też i tak, że pamiętam o swojej decyzji, ale ponieważ nie od razu wszystko mi się udaje tak jakbym chciał, spada mi motywacja… i rezygnuję. Polecam ćwiczenie „podróż do przyszłości w opcji – co będzie gdy tego nie zrobię”, o której piszę w tekście: Brak Ci motywacji?

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"