2014-09-19

Jak walczyć o swoje

żeby nie przegrać i żeby druga strona nie przegrała?

Jak to: żeby druga strona nie przegrała? Czyli, że mam walczyć aby samemu przegrać? Niekoniecznie.

Mam na myśli raczej coś, co się nazywa asertywnością, a co nie jest agresją, ani chęcią zwycięstwa za wszelką cenę. Na czym polega asertywność? Zgodnie z definicją z Wikipedii http://pl.wikipedia.org/wiki/Asertywność jest to „ …posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych, bez zachowań agresywnych …”. Jak to się przekłada na moje zachowanie?

Przykład.

Ktoś tonem bezdyskusyjnym wygłasza jakąś opinię. Z całej postawy mówiącego wynika, że traktuje tę opinię jako dowiedzione prawo przyrody. Więc (według wygłaszającego) nawet nie ma o czym rozmawiać. Mój problem polega na tym, że się z tą opinią kompletnie nie zgadzam. Co mogę zrobić?

1. Mogę milczeć, aby nie wszczynać dyskusji i (potencjalnie) awantury

Efekt końcowy? Większość osób będzie pewnie myśleć, że podzielam pogląd przed chwilą wygłoszony. Wprawdzie nie doszło do awantury (sukces), ale mam poczucie, że stchórzyłem (porażka).

2. Mogę zdecydowanie powiedzieć jakie jest moje zdanie i co myślę o tych, którzy sądzą inaczej

Efekt końcowy? Konflikt. Może nawet awantura (zależy od tego w jaki sposób powiedziałem, co myślę o myślących inaczej niż ja). Być może zrobiłem sobie wroga. Raczej nikogo nie przekonałem do swojego zdania.

Sądzisz, że argumentując logicznie, podając znane Ci fakty jesteś w stanie przekonać kogoś kto ma bardzo ugruntowane przekonanie? To się raczej nie zdarza. Przekonania biorą się z osobistych doświadczeń, z lektur, które czytam, z opinii osób, które cenię. Część osób uważa (często podświadomie), że przekonania stanowią istotny element ich tożsamości. Jak więc mogą zmienić swoje przekonanie, gdy chce ich do tego przekonać osoba, której nie cenią? A dlaczego nie cenią? Bo ta osoba od razu „na nich napadła” twierdząc, że ich przekonanie nie oddaje rzeczywistości.

Warto zwrócić uwagę, że gdy w grę wchodzą emocje o dużym nasileniu logiczne myślenie zawodzi. Fachowo nazywa się to „zawężeniem pola świadomości” http://psychologia.wieszjak.polki.pl/slownik/77657,Zawezenie-pola-swiadomosci.html. Dyskusja nie prowadzi już do tego, aby wymienić się swoimi obserwacjami, przekazać sobie wzajemnie wiedzę o danym temacie, znaleźć punkty wspólne, jasno określić różnice. Chodzi teraz tylko o pokonania oponenta, wykazanie, że „to ja jestem lepszy”.

A obserwatorzy wychodzą po spotkaniu z niesmakiem i przekonaniem, że obie strony przegrały.

3. Mogę spokojnie powtórzyć wygłoszoną opinię: upewnić się, że dobrze zrozumiałem. I dodać, że uważam wygłoszoną opinię za przekonanie, a w dodatku sam mam w tym obszarze inne przekonanie (np. całkowicie odmienne).

Powtórzenie opinii, którą ktoś wygłosił to "upieczenie dwóch pieczeni na jednym ogniu”. Po pierwsze: upewniam się, że dobrze zrozumiałem. Po drugie: daję drugiej stronie sygnał, że słuchałem ze zrozumieniem, co mówi. Często ta druga strona myśli, że się z jej poglądem zgadzam. Czyli jest do mnie dobrze nastawiona. Nawet, gdy ja potem (spokojnie!) powiem, że sam mam inne zdanie - to ten kredyt zaufania ciągle pozostaje. I można toczyć merytoryczną dyskusję przy założeniu, że „ja jestem OK i on też jest OK”.

Uwaga: w merytorycznej dyskusji nie chodzi o to żeby drugiego dyskutanta przekonać do własnego przekonania. Chodzi raczej o to żeby mu przekazać, że możliwe są inne niż jego przekonania.

W coachingu, w ramach pracy nad przekonaniami nie próbuje się Klienta przekonać, że jego przekonanie jest głupie, nieuzasadnione, itp. Raczej zachęca się Klienta do uświadomienia sobie, że mogą też istnieć inne przekonania na dany temat. A następnie prowadzi się Klienta przez proces odkrycia, jak konkretne przekonanie może pomagać, a jak przeszkadzać w jego życiu. I często Klient stwierdza, że „bierze trochę” z jakiegoś innego przekonania.

A jaka jest Twoja ulubiona taktyka w przypadku usłyszenia nieznoszącej sprzeciwu opinii, z którą się nie zgadzasz?  Jak bardzo jesteś z tej taktyki zadowolony?

Osiągasz efekty, o które Ci chodzi? Tak? Napisz jak to robisz. Nie? Może nadszedł czas na zmianę i spróbowanie innego podejścia?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska