2013-11-15

Kogo nie coachować?

... i dlaczego

Jest kilka kategorii osób, których coach nie powinien coachować.

Po pierwsze

Najbliższej rodziny i krewnych. Także niektórych przyjaciół.

Dlaczego?  

Coaching wymaga dystansu coacha do osoby coachowanej, a to jest b. trudne (lub wręcz niemożliwe) wobec najbliższych. Od nich wymaga się więcej, na ich sukcesie bardziej nam zależy. Praktyka pokazuje, że Ci którzy myśleli, że dadzą sobie z tym radę zazwyczaj się mylili. Pewnie są też wyjątki – choć wiadomo, że wyjątki potwierdzają regułę:) - ale nigdy nie ma pewności, czy się do tych wyjątków należy.

Coaching wymaga też partnerstwa, pełnego zaufania i otwartości pomiędzy coachem i osobą coachowaną. Paradoksalnie trudno o całkowitą transparentność wobec najbliższych: chcemy zachować trochę prywatności, boimy się, że zostaniemy ocenieni, zależy nam żeby dobrze wypaść, itp. Wprawdzie nawet w coachingu „klasycznym” Klient nie musi mówić wszystkiego coachowi – wystarczy żeby sobie uczciwie odpowiedział na zadane pytanie – ale permanentny stan niedopowiadania utrudnia (lub uniemożliwia) coachowi zadawanie kluczowych pytań.

Po drugie

Osób, które wymagają terapii psychologa.

Dlaczego?

Chodzi o sytuacje, gdy Klient boryka się z jakimś problemem, którego nie jest w stanie rozwiązać. Często oznacza to, że wielokrotnie już próbował, ale zawsze bez skutku. W trakcie pracy z coachem nie ma postępu – daje się zauważyć, że Klienta ma problem tam, gdzie inni łatwo robią kolejny krok.

Jak rozpoznać, że Klient wymaga terapii? A to już całkiem inna historia. W razie wątpliwości trzeba się skonsultować z psychologiem.

Po trzecie

Osób, które są opanowane przez nałóg.

Dlaczego?

Coaching polega, w dużej mierze, na umiejętności motywowania Klienta do działania. Osiąga się to przez wytwarzanie napięcia pomiędzy stanem pożądanym (który Klient ma nadzieję osiągnąć w przyszłości), a stanem obecnym. Takie napięcie budzi dyskomfort i zazwyczaj Klient robi wszystko, aby to napięcie rozładować. Osoby opanowane przez nałóg mają łatwy sposób na rozładowanie napięcia – oddawanie się swojemu nałogowi. Coaching jest wtedy nieskuteczny.

Po czwarte

Osób, których system wartości jest w sprzeczności z wartościami wyznawanymi przez coacha.

Dlaczego?

Coach może zacząć wartościować proponowane przez Klienta działania. Traci obiektywizm i dystans. Może mieć ochotę na udzielanie rad, pouczanie.

Po piąte

Jeśli coach nie wierzy, że Klient potrafi rozwiązać swój problem.

Dlaczego?

Zaufanie do Klienta do podstawa coachingu. Bardzo ważne jest budowanie/wzmacnianie poczucia własnej wartości i wiary w siebie u Klienta. Coach robi to poprzez dawanie uznania. Jeśli coach nie wierzy w Klienta - nie daje rzeczywistego uznania. Klient to zauważy, a przynajmniej podświadomie wyczuje.

Po szóste

Tych, którzy na coaching zostali „zesłani” przez firmę, a nie widzą potrzeby bycia coachowanym.

Dlaczego?

Coaching dotyczy zmiany. Pomaga zmienić coś, co Klient sam chce zmienić. Jeśli nie ma woli zmiany u Klienta to coach go na siłę nie zmieni. Podobnie jeśli Klient uważa, że sam szybciej i lepiej przeprowadzi zmianę bez pomocy coacha, bo nie będzie musiał tracić czasu na spotkania z coachem:).

Rzecz jasna można spróbować przekonać nawet „zesłańca”, że warto spróbować. Jeśli się uda – mamy normalnego Klienta.

Po siódme

Klientów, dla których coaching nie jest czymś wartościowym.

Dlaczego?

Jeśli Klient nie ceni tego co Mu oferujemy to nie osiągnie istotnego postępu. W coachingu celujemy w „wieloryba”: chcemy pomagać Klientowi w spełnianiu największych marzeń. Wtedy coaching naprawdę ma sens.

Po ósme

Wtedy, gdy może zachodzić konflikt interesów.

Dlaczego?

Chodzi o traktowanie wszystkich Klientów tak samo. Coach nie powinien być zainteresowany specyficznym tematem lub sposobem osiągnięcia sukcesu przez Klienta. Np. Klientowi brakuje wiedzy w jakimś obszarze, a ja mam firmę, która oferuje konsultacje w tym zakresie. Istnieje niebezpieczeństwo, że będę „podprowadzał” Klienta do skorzystania z usług konsultingowych.

A co Ty sądzisz? Nie zgadzasz się? Napisz o tym w komentarzu.

Lista, którą podałem nie wyczerpuje wszystkich przypadków? Na pewno. Jeśli zechcesz, możesz podzielić się ze mną i innymi Drogocennymi Czytelnikami swoją opinią: np. wskazać czego brakuje. Będę bardzo wdzięczny. Naprawdę. Nie piszę tych tekstów po to żeby olśnić swoją wszechwiedzą:), ale aby podzielić się z innymi, tym o czym myślałem. Liczę na to, że - przynajmniej od czasu do czasu - dowiem się od Czytelników, gdzie i dlaczego w czymś się myliłem, albo co istotnego mi umknęło.

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska