2016-11-17

Komunikacja 7-38-55

Czy liczby 7-38-55 coś Ci mówią w kontekście komunikacji?

Jaki komunikat przekazuje osoba na zdjęciu obok? Niezadowolenie, niechęć do czegoś lub kogoś, może nawet niesmak? Też tak uważam. A przecież ten obrazek (w sensie dosłownym) nie mówi. Nie wydaje dźwięków. Nie znamy też kontekstu sytuacji w jakiej znajdowała się ta osoba. W dodatku widzimy tylko dolną część jej twarzy. A mimo to jesteśmy przekonani, że prawidłowo odczytujemy komunikat, który przekazuje jej wyraz twarzy. Dzisiejszy tekst będzie dotyczył komunikacji: z jakich elementów (oraz jak istotnych) nasza - ludzka - komunikacja się składa.

Albert Mehrabian

Liczby 7-38-55 po raz pierwszy pojawiają się w kontekście komunikacji w podsumowaniu prac Alberta Mehrabiana: https://pl.wikipedia.org/wiki/Albert_Mehrabian. Mehrabian wydzielił w komunikacji międzyludzkiej trzy składowe:

  • treść wypowiedzi
  • brzmienie głosu (głośność, intonacja wewnątrz wyrazów, intonacja słów w zdaniu, pauzy, parajęzyk)
  • komunikację niewerbalną (mimika, komunikacja przez dotyk, zachowanie dystansu osobniczego, gesty, postawa, wygląd zewnętrzny)

I to właśnie Meharabian wprowadził do komunikacji słynne 7-38-55 oznaczające, że w komunikacji postaw, uczuć i emocji rozkład procentowy wkładu elementów komunikacji w ostateczny przekaz wygląda następująco:

  • treść wypowiedzi 7%
  • brzmienie głosu 38%
  • komunikacja niewerbalna 55%

Co wynika z powyższych liczb?

 Ano wynika tyle, że komunikacja to trudna sztuka. Nie wystarczy przekazać treść, gdyż odbiorca zwraca uwagę również na inne elementy: brzmienie głosu oraz komunikację niewerbalną. Co więcej, w niektórych sytuacjach treść ma najmniejsze znaczenie.

Co nie wynika z badań Mehrabiana?

Na pewno nie wynika z nich, że w każdej komunikacji treść stanowi tylko 7% przekazu. Np. przy przekazywaniu wiedzy na pewno udział treści jest dużo wyższy.

Badania Mehrabiana dotyczyły sytuacji, gdy osoba badana mówiła o swoich uczuciach, przekonaniach i postawach. Innymi słowy dotyczyły obszarów, które są dość mocno związane z emocjami. Wyrobiliśmy sobie (my ludzie) umiejętność odczytywania stanu emocjonalnego drugiej osoby w jakimś sensie niezależnie od tego co ta osoba mówi. Najczęściej nie chcemy ujawniać własnych emocji traktując to jako słabość, którą ktoś może wykorzystać przeciwko nam. Z drugiej strony: właściwe odczytanie stanu emocjonalnego innej osoby może decydować (w skrajnych przypadkach) o życiu lub śmierci. Moim zdaniem właśnie dlatego w tego typu przekazach treść ma dla nas znikome znaczenie.

Przykład: Mogę powtarzać: „jestem spokojny, jestem niezwykle spokojny”, ale jeśli wielokrotnie, z naciskiem to powtarzam to wszyscy wiedzą, że spokojny nie jestem. Jeśli, w dodatku, mówię coraz głośniej i szybciej... i głos mi zaczyna drżeć - to treść mojej wypowiedzi nie ma większego znaczenia. A gdy przy tym zaczynają mi drżeć ręce, szybko oddycham, wykonuję nieskoordynowane ruchy – nikogo nie przekonam, że jestem spokojny.

Jakie stąd wnioski dla mnie na co dzień?

Warto zapamiętać, że treść to tylko jeden z elementów komunikacji. I zawsze występują inne elementy, które wpływają na to jak skuteczna jest moja komunikacja. Od czego ta skuteczność zależy? Przede wszystkim od spójności komunikatu. Jeśli mówię to samo poprzez treść, brzmienie głosu oraz komunikację niewerbalną – to skuteczność mojego komunikatu rośnie. Jeśli gdzieś następuję dysonans poznawczy – skuteczność przekazu maleje.

Przykład: Jeśli mówię: „Jestem spokojny”, ale wcale tego nie powtarzam tylko poprzestaję na tym jednym zdaniu – moja wiarygodność jest spora. Jeśli, w dodatku, mówię bardzo spokojnie, bez nacisku, pewnym tonem - to treść mojej wypowiedzi współgra z brzmieniem głosu i wiarygodność przekazu jeszcze rośnie. A gdy jeszcze mam spokojne, powolne ruchy, oddycham regularnie i niezbyt głęboko, ale też niezbyt płytko – to nikt nie ma wątpliwości, czy jestem spokojny, czy nie.

Jak taką spójność komunikacji osiągnąć?

Można pójść na szkolenie do specjalistów od mowy ciała. Zapłacić sporo pieniędzy, spędzić dużo czasu i nauczyć się tak komunikować, aby odbiorcy odbierali wszystkimi kanałami ten sam przekaz, który chcę im przekazać. Tylko po co? Ja znam łatwiejszy, lepszy i bardziej… moralny sposób.

Mówić tylko to w co się samemu wierzy, o czym jest się przekonanym. A jeśli ma się wątpliwości? Głośno mówić o swoich wątpliwościach. Wtedy nie potrzeba żadnych sztuczek, tricków, bo wszystkie elementy przekazują to samo.

Co dalej?

Rzecz jasna nadal jest nad czym pracować. Nad czym? Nad własnym nastawieniem. Jeśli jestem przekonany, że moi odbiorcy są głupsi ode mnie (lub od innych odbiorców) – to ten komunikat też im przekażę (choć nie będzie go w treści).

Przykład: Tzw. „problem starego nauczyciela”.  Po wielu latach nauczania tych samych treści nauczyciel słyszał już wszystkie pytania jakie mogą zadać uczniowie. Co więcej: tyle razy na nie odpowiadał, że dla każdego pytania widzi kilka różnych dróg, którymi zadający je mógł sam dojść do odpowiedzi. Ale tenże nauczyciel, najczęściej, nie uświadamia sobie drogi jaką przebył. Co, w  związku z tym, myśli o swoich obecnych uczniach? „Kiedyś to młodzież była bystrzejsza. Zadawali ciekawe pytania, pozwalali człowiekowi pogłębić swoją wiedzę. Nie to co teraz. Same głąby. Jak który o coś zapyta to aż szczęka opada: jak można tego nie rozumieć.” I jaki jest efekt? Nauczyciel udziela odpowiedzi, a uczniowie zauważają, że jest znudzony ich pytaniami. Że nie traktuje ich jak ciekawych świata młodych ludzi, ale jak tępaków, którzy „prochu nie wymyślą”. Przeiceż pytają go o rzeczy oczywiste. Więc uczniowie przestają pytać. A jak takie nastawienie wpływa na skuteczność nauczania? Odpowiedzi chyba nie muszę udzielać.

Chcesz wiedzieć więcej?

Zajrzyj do artykułu: Ocenianie innych, cz. 1, Ocenianie innych, cz. 2.

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"