2016-12-15

Lubisz krytykować?

A być krytykowanym?

Jak się czujesz, gdy ktoś Ci zwraca uwagę? Czy to już jest krytyka? Za wikipedią: https://pl.wikipedia.org/wiki/Krytyka (cytuję fragment) „W mowie potocznej wyraz krytyka oznacza zwykle wystąpienie (słowne lub pisemne) przeciwko jakiemuś zjawisku, osobie, faktowi lub sposobowi rozwiązania problemu i jest powiązane z negatywną oceną tych faktów”. I taki jest zazwyczaj mój odbiór: ktoś kto mnie krytykuje - występuje przeciwko mnie. Zatem mnie atakuje. Więc jestem zagrożony. Muszę się bronić. Wtedy: albo atakuję (gdy uważam, że jestem silniejszy), albo uciekam (bo jestem słabszy) albo podlizuję się agresorowi (gdy jestem słabszy, a nie mogę uciec).

Do czego prowadzą moje „odwieczne” strategie?

Przyjrzyjmy się bliżej każdej z opisanych powyżej strategii (notabene: odziedziczonej po gadach – patrz: chcesz być jaszczurką?). Do czego one prowadzą?

Atak: Niezależnie od tego, czy mój atak będzie skuteczny, czy też dostanę nokautująca kontrę – sytuacja przekształci się w konflikt. Od tej pory będę krytykował każdy pomysł mojego oponenta, a on będzie krytykował każdą moją opinię. Ta postawa będzie stała: niezależna od wartości merytorycznej naszych działań, czy wypowiedzi.

Ucieczka: Rozwiązanie chwilowe. Teraz się udało, ale nie ma pewności, że uda się następnym razem. A co jest pewne? Pewne jest, że krytykant powtórzy swoją opinię następnym razem. Zrobi to jeszcze śmielej, bo widział, że ja w takiej sytuacji uciekam (czyli mu nie oddam).

Podlizywanie się: Niby coś uzyskałem. Przestał się czepiać. Ale - z drugiej strony – pokazałem, że jestem słaby. I w jakimś sensie przyznałem krytykantowi rację – choć sam może uważam, że krytykant racji nie miał. Czyli: co innego myślę – co innego mówię. Czuję do siebie niesmak.

Jak widać żadna z tych strategii nie jest dobra. Czyli, że nie ma ratunku?

Co robić?

Po pierwsze: uświadomić sobie, że nie muszę stosować żadnej z tych prymitywnych strategii. Choć często są one zautomatyzowane – wywoływane bez udziału świadomości – to można je zastąpić innymi, które najpierw świadomie wybiorę i zaplanuję: Czy jesteś automatem?.

Po drugie: mogę spojrzeć na krytykę jak na szansę, którą otrzymuję od losu (od osoby, która mi wskazuje, że coś jest do poprawy). Przecież ta osoba może mieć rację. Dopóki się bliżej nie przyjrzę temu jaka jest merytoryczna treść tej krytyki – jeszcze tego nie wiem.

Po trzecie: mogę założyć, że krytykant ma dobre zamiary. Nawet jak nie ma racji – mógł chcieć dobrze. Więc bez sensu jest robić sobie z niego wroga. A jak taki krytykant chciał mi dokuczyć, skompromitować mnie w oczach innych? To, gdy potraktuję go jak osobę życzliwą – nie dam mu satysfakcji, że mi dopiekł:).

Jeśli przyjmę powyższe założenia mogę „podziękować za chęć pomocy”, a potem rozważyć ile – moim zdaniem – było prawdy w tym, co usłyszałem. Ale robię to sam ze sobą: „stając w prawdzie” na swój temat. Nawet, jeśli na początku wydaje mi się, że krytykant absolutnie nie ma racji – szukam: co mogłem zrobić lepiej, aby taki komentarz się nie pojawił? Jeśli dojdę do wniosku, że  - według mnie - oczekiwanie sformułowane przez krytykanta było wygórowane: nie znaczy to iż nie mogą go wziąć pod uwagę, gdy następnym razem będę się zajmował podobną sprawą. Bo może większość podziela opinię krytykanta, a nie moją? Swoją droga mogę zasięgnąć opinii kilku innych osób (niekoniecznie wyłącznie mi życzliwych) w tej kwestii: co one sądzą?

Uwaga: Jeśli masz ogromny problem z przyjęciem krytyki za dobrą monetę to może oznaczać, że sam / sama jesteś notorycznym krytykantem: Kto mnie najbardziej wkurza?

Zadanie domowe

Przypomnij sobie jakąś sytuację z niedawnej przeszłości, gdy ktoś Cię skrytykował. Jaka była Twoja reakcja? Zadowala Cię? Gratuluję.

Ciebie nie zadowala? Co z tym zrobisz? Jak zareagujesz następnym razem w podobnej sytuacji? Przygotuj sobie dokładny opis Twojej idealnej reakcji. Możesz tę reakcję nawet przetrenować "na sucho" z kimś bliskim – kto Cię sztucznie skrytykuje „na próbę”. Ćwicz dotąd, aż „na próbach” zaczniesz być z siebie zadowolony / zadowolona. A potem… Zacznij stosować nowe podejście w realu:).

Chcesz pomagać zamiast krytykować?

Przeczytaj jak to robić, aby osoba, której pomagasz tak właśnie to odebrała: Jak udzielać informacji zwrotnej?.

 

 

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska