2014-09-05

Jak coaching pomaga w konflikcie

Jaki coaching?

Mam na myśli klasyczny coaching tzn. taki, w którym uczestniczy jedna osoba – tylko jedna strona konfliktu.

Istnieje odmiana coachingu - coaching konfliktu - gdy procesowi coachingowemu podlegają wszystkie (najczęściej dwie) strony konfliktu. Warto jednak pamiętać, że nawet wtedy najczęściej jeden coach pracuje tylko z jedną osobą. Z inną osobą (innymi osobami) pracuje inny coach (inni coachowie). Każdy coach tylko z jedną osobą będącą stroną konfliktu. Co to daje? Daje każdemu z tych coachów wolność stanięcia po stronie Klienta. Nie osądzania Klienta, nie decydowania kto miał (albo ciągle ma!) rację w konflikcie, nad którym Klient pracuje. A co to daje Klientowi? Poczucie, że coach jest po Jego stronie, że Go rozumie, że Go wspiera, że Go nie osądza, że chce dla Niego jak najlepiej.

Podsumowując: „tak”, klasyczny coaching też może pomóc w przypadku konfliktu.

Jak „klasyczny” coaching pomaga w przypadku konfliktu?

Jako „klasyczny coaching” rozumiem sytuację, gdy tylko jedna strona konfliktu uczestniczy w procesie coachingowym. Druga strona (dla uproszczenia przyjmijmy, że jest to konflikt między dwiema osobami) w ogóle w żadnym coachingu nie bierze udziału. Może nawet jest do coachingu wrogo nastawiona. To nie przeszkadza, aby pomagać jednej ze stron pracować nad konfliktem.

Od razu trzeba zaznaczyć, że mimo iż coach jest po stronie Klienta - to nie zajmuje się ocenianiem drugiej strony konfliktu. Nie stwierdza, że „wina jest całkowicie po tamtej stronie”. Coach, generalnie, nie ocenia. Ani Klienta, ani drugiej strony. Coach nie podpowiada jak zmanipulować drugą stronę, aby w konflikcie zwyciężyć, osiągnąć przewagę.

Co zatem taki coach robi? Wspiera Klienta w Jego poczuciu, że Klient ma prawo czuć takie emocje jakie czuje w związku z tym konfliktem. Pomaga zobaczyć całą gamę oraz głębię tych emocji, poczuć je raz jeszcze w bezpiecznym środowisku. Coach pomaga odkryć, co konkretnie wyzwoliło te emocje:  jakie wartości, zdaniem Klienta zostały naruszone przez drugą stronę. Ustalić, o co naprawdę Klientowi w tym konflikcie chodzi. Skłania do przyjrzenia się temu, co może czuć druga strona. Jaką perspektywę mogła przyjąć.

Jak coaching zajmuje się osobami trzecimi?

W gruncie rzeczy nie da się jednak uniknąć rozmowy o tej drugiej stronie konfliktu. Jak więc coach prowadzi Klienta przez tę cześć?

Po pierwsze: pytaniami:).

Po drugie: z założeniem, że „Klient jest OK i ta druga strona też jest OK”.

Coach nie zakłada złej woli drugiej strony konfliktu – mimo, że jest po stronie Klienta. Ta druga strona też ma swoje wartości – zwykle inne niż Klient – i też może się czuć pokrzywdzona w konflikcie. Ten sposób patrzenia coach próbuje przekazać Klientowi.

Po trzecie: dając Klientowi uznanie, że to Klient chce coś z tym konfliktem zrobić

Po czwarte: przyjmując, że pracuje nad zmianą u Klienta, a nie nad zmianą drugiej strony konfliktu.

Oznacza to, że coach nie przygotowuje Klienta do precyzyjnego wskazania drugiej stronie konfliktu, jakie błędy tamta strona popełniła. Ewentualnie, jeśli Klient odnajdzie w sobie coś do zmiany - przygotowuje Klienta do tej zmiany.

Po piąte: odgrywając z Klientem scenki, w których coach gra rolę drugiej strony konfliktu.

W ten sposób Klient może się przygotować do kolejnej rozmowy z osobą, z którą jest w konflikcie.

Czy to może przynieść skutek?

Krótko? Może. Dłużej? To zależy:). I wcale nie musi.

Jeśli, po drugiej stronie konfliktu będzie wyłącznie zła wola, przekonanie, że to Klient jest wszystkiemu winien, niechęć do słuchania – to niewiele się da zrobić. Najwyżej, po kilku próbach, można pozostać w przekonaniu, że ze swojej strony zrobiliśmy tyle ile byliśmy w stanie w tej sytuacji zrobić. Przypominam: nigdy nie zakładamy na początku złej woli drugiej strony. Zatem taka konkluzja wymaga przynajmniej kilku kolejnych prób dojścia do porozumienia.

Najczęściej jednak, druga strona zauważa zmianę w zachowaniu Klienta, w Jego nastawieniu. Kluczem jest autentyczne przekonanie Klienta, że doszło do nieporozumienia, które można wyjaśnić, że „druga strona jest OK” mimo, że jej zachowanie wywołało u Klienta nielubiane emocje. Tzw. „wyciągnięcie ręki do zgody” bardzo często pozwala drugiej stronie spojrzeć na konflikt z innej perspektywy. I to zapoczątkowuje proces zmiany zachowania tej drugiej strony konfliktu. Paradoksalnie więc – nie próbując w ogóle zmienić drugiej osoby (ale zmieniając swoje nastawienie i zachowanie w stosunku do niej) możemy zapoczątkować proces zmiany u tej drugiej osoby:). A to jest wstęp nie tylko do zażegnaia konfliktu, ale może czegoś więcej, np. przyjaźni. Ja mam za sobą takie doświadczenie.

Verba docent exempla trahunt mawiali starożytni. A Ty? Co o tym sądzisz?

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska