2014-09-26

Jak zwracać uwagę innym

żeby słuchali i nie czuli się zaatakowani?

Po pierwsze: nie zwracam innym uwagi zawsze, gdy tylko mam na to ochotę. Dlaczego? Bo jeśli wybiorę zły moment to nawet, gdy wszystko zrobię perfekcyjnie – nie osiągnę swojego celu, bo druga strona może nie być w nastroju do przyjęcia uwagi. A jaki jest mój cel? Pomóc drugiej osobie dostrzec coś czego być może nie dostrzega, a co może jej pomóc. Nie jest moim celem rozładowanie frustracji, udowodnienie drugiej stronie, że jestem lepszy, czy poniżenie jej w obecności innych.

A co robić, gdy w danej chwili jestem totalnie sfrustrowany zachowaniem innej osoby? Najlepiej przeczekać. Mogę też jasno powiedzieć „jestem w tej chwili bardzo zdenerwowany więc lepiej będzie jak sobie pójdę”. Jeśli moje emocje nie są zbyt wielkie mogę powiedzieć np.: „gdy powiedziałeś (zrobiłeś) to – ja się zdenerwowałem, ale to mój problem” nie obarczając odpowiedzialnością za moje emocje drugiej osoby.

Podsumowując powyższe:

a)      sam muszę być gotowy do przekazania uwagi;

b)      muszę sprawdzić, czy druga strona jest gotowa do jej przyjęcia.

Kiedy uznam, że jestem gotowy do zwrócenia uwagi innej osobie?

Na pewno, nie powinienem być pod wpływem emocji. Jeśli mam żal do kogoś, że zrobił coś, co mnie zdenerwowało muszę najpierw sam to przepracować. Muszę przyjąć do wiadomości, że za swoje emocje jestem odpowiedzialny tylko ja. Jeśli czyjeś zachowanie mnie irytuje – to najczęściej oznacza to, że sam zachowuję się podobnie. Jeśli przyjmę to do wiadomości - to wówczas komunikat, który przekażę może mieć formę prośby „proszę Cię o pomoc; Twoje zachowanie wywołuje u mnie zdenerwowanie; jeśli możesz, to proszę, nie zachowuj się w ten sposób w mojej obecności”. W ten sposób daję szansę drugiej stronie na przyjęcie mojego komunikatu. Nie mówię „przestań się tak zachowywać, bo mnie tym denerwujesz” – taki komunikat najczęściej jest odbierany jako atak i nieuzasadnione wymuszanie zmiany zachowania.

A co mam robić jeśli mam do czynienia z osobą, której zachowanie jest totalnie nie do zaakceptowania? Ponownie uświadomić sobie, że to ja (a nie zachowanie innych) sam jestem odpowiedzialny za swoje emocje. Jeśli takiej „totalnie nie do zaakceptowania” osobie chcę zwrócić uwagę - to najpierw spędzam wystarczająco dużo czasu aż sobie uświadomię za co ją cenię (nie muszę jej lubić). I zanim pójdę porozmawiać, przypominam sobie wszystkie te cechy, za które ją cenię. Jeśli nie znajduję niczego za co cenię daną osobę – raczej nie wychylam się ze swoją uwagą. Praktyka uczy, że zwracanie uwagi osobie, której się nie cierpi kończy się zaostrzeniem sytuacji. Wtedy mogę porozmawiać z kimś trzecim o sytuacji, aby rozładować swoją frustrację: nie po to żeby obmawiać mojego kolegę, ale żeby zwierzyć się ze swojego problemu.

OK. Więc jestem gotów. Jestem spokojny, wiem za co cenię drugą osobę, idę się z nią spotkać z nastawieniem, że ja będę bardziej o coś prosił niż wymagał.

Kiedy uznam, że druga strona jest gotowa na przyjęcie mojej uwagi?

Zapytam tę osobę: jak się czuje? Czy ma chwilę czasu? Czy to dobry moment na ważną dla mnie rozmowę? Jakiekolwiek wahanie rozmówcy rozstrzygam na swoją niekorzyść i pytam o inny termin takiego spotkania. Na tym etapie nie ujawniam o czym konkretnie będę chciał rozmawiać.

Jak przeprowadzę taką rozmowę?

Przygotowanie

Zadbam o otoczenie. Zapytam, gdzie ta osoba lubi się spotykać? Czy jest to miejsce, gdzie można spokojnie porozmawiać?  W takim właśnie, komfortowym dla drugiej strony, miejscu się spotkam. Najlepiej przy kawie, ciastku, herbacie, piwie (w zależności od tego, co lubi druga osoba). Nie rzucam się od razu ze swoim komunikatem, ale chwilę rozmawiam luźno na temat dzisiejszego dnia, pogody, zainteresowań, itp. Przechodząc do sedna rozmowy najpierw wskazuję na to, za co daną osobę cenię. Nie ma tu miejsca na żadne udawanie – to wszystko muszą być elementy, w które naprawdę wierzę, na których poparcie mam fakty. Jest to szczególnie istotne w przypadku osoby, z którą nie mam najlepszych stosunków. Jeśli ktoś nie przyjmie moich pochwał to już na pewno nie przyjmie moich uwag. Zatrzymuję się na chwilę na tym temacie, proszę o wskazówki: jak robić to lub tamto, aby dorównać tej osobie, w tym lub innym obszarze. Czekam aż ta osoba poczuje się swobodnie, zrozumie, że mój podziw jest autentyczny. Dopiero w kolejnym etapie rozmowy pytam, czy mogę się podzielić pewnym spostrzeżeniem na jej temat? I pod żadnym pozorem nie dzielę się tym spostrzeżeniem jeśli usłyszę „nie”.

Jeśli usłyszę zgodę na przekazanie swojej uwagi

Zaczynam od faktów. One muszą być niepodważalne. Nie ma tu miejsca na żadne moje interpretacje, przypisywanie intencji, ocenianie. Ta druga osoba musi się z nimi zgodzić. Jeśli na tym etapie wystąpi problem to wyjaśniam rozbieżności na poziomie faktów i na tym kończę rozmowę. Muszę się ponownie przygotować do rozmowy na bazie innych faktów niż te, które uznawałem do tej pory.

Jeśli fakty zostały potwierdzone przez drugą stronę – przechodzę do pytań. Pytania te mają dociec, jakie są przyczyny takiego, a nie innego postępowania, zachowania. Słucham uważnie odpowiedzi i buduję sobie obraz jaki ma druga strona w tej sprawie. Wyraźnie powtarzam, co zrozumiałem. Upewniam się, że dobrze zrozumiałem lub czekam na korektę. Dopiero na koniec mogę się podzielić swoją interpretacją, swoimi emocjami - wyraźnie zaznaczając, że te domysły to mój problem, a nie mojego rozmówcy. Pytam o radę – jak mam sobie z tym moim problemem poradzić.

Po co to wszystko?

Po to żeby ta druga osoba mnie wysłuchała bez poczucia, że jest atakowana. Dopiero wtedy, gdy nie będzie się czuła zaatakowana ma szansę się temu przyjrzeć i podjąć decyzję o zmianie. A przecież w gruncie rzeczy o to mi chodzi. Że nie ma gwarancji iż zechce się zmienić? Nie ma. Ale, w przypadku gdy poczuje się zaatakowania - rośnie szansa na to, że nasze relacje się pogorszą, a w obszarze, na który zwróciłem uwagę raczej nic się nie zmieni.

A Ty jak często zwracasz uwagę innym? Jak oni to przyjmują? Coś to zmienia w Waszych relacjach? Masz jakiś swój sposób na bycie skutecznym?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"