2014-10-16

Pozycja Działu IT w firmie

czy jest adekwatna do roli jaką pełni Dział IT?

Oczywiście, odpowiedź zależy od tego kogo zapytamy. Podsumowując moje doświadczenia i obserwacje: twierdzę, że gdy zapytamy przedstawiciela Działu IT odpowie „Nie”. A przedstawiciel biznesu odpowie „Tak”.

Skąd ta rozbieżność? Z różnych perspektyw: „punkt widzenia zależy do punktu siedzenia”.

Punkt widzenia przedstawiciela Działu IT

Pracuję od wielu lat w tym obszarze. Technologia rozwija się tak szybko i wielotorowo, że jest niezwykle trudno za tymi zmianami nadążyć. Ciągle muszę się uczyć nowych rzeczy. Co klika lat musimy wymieniać sprzęt, na coraz wydajniejszy, ale też bardziej skomplikowany. Co chwilę instalujemy nowe oprogramowanie, a  każda nowsza wersja ma więcej opcji, ale też często na początku sporo błędów. Często muszę dokonywać wyborów ścieżki specjalizacji, gdyż nie jestem w stanie być dobrym we wszystkim. Pomyłka w takiej decyzji może oznaczać, że w pewnym momencie będę musiał zacząć od początku, bo np. jakaś ścieżka rozwiązań, produktów zostanie zakończona lub zmarginalizowana. Albo moja firma zmieni rozwiązanie na inne, a ja będę musiał szukać pracy. Podsumowując: mnóstwo czasu zajmuje mi nieustanne kształcenie się i żyję w ciągłym stresie.

Tymczasem moi Klienci (biznes) to kompletne lajkoniki. Nie mają pojęcia o stopniu komplikacji rozwiązań, z którymi pracują i wyobrażają się, że każdy specjalista IT powinien się znać na wszystkim i mieć na wszystkie pytania gotowe odpowiedzi. A jeśli nie ma gotowej odpowiedzi (nie rozwiązuje problemu od ręki) to znaczy, że bierze pieniądze za nic. W dodatku nie potrafią nawet porządnie opowiedzieć jaki mają problem. I samo ustalenie o co im chodzi zajmuje sporo czasu i zużywa wielkie pokłady cierpliwości. A nawet, gdy im problem rozwiążesz to zamiast dziękuję słyszysz raczej, że stracili mnóstwo czasu w oczekiwaniu na naprawę czegoś, co powinno cały czas działać bez zarzutu.

 

Punkt widzenia przedstawiciela biznesu

Moja praca jest niezwykle odpowiedzialna. DO niej w dużym stopniu zależy, czy firma będzie przynosić zyski. I jakie te zyski będą. Od tego też zależy moja premia, a nawet moja przyszłość w firmie. Rynek jest bardzo trudny, trzeba się ciągle uczyć nowych rzeczy, obserwować sytuację i szybko reagować. Każda pomyłka może oznaczać utratę Klientów. A Klienci staja się coraz bardziej wymagający, ale tylko w stosunku do Sprzedawców i Dostawców – od siebie nie wymagają prawie nic. Podsumowując: pracuję ciężko (zwykle ok. 10 godzin dziennie), w ciągłym stresie i niepewności.

Tymczasem to całe IT to kupa darmozjadów. Generują tylko koszty. Ciągłe muszą kupować coś nowego: a to router, a to serwer, a to firewall. A Użytkownik nic z tego nie ma. No czasem ma: utrudnienia w pracy. Bo ten cały firewall nie przepuszcza wszystkich maili, albo nie pozwala wchodzić na niektóre strony. Kupują sobie zabawki, a nam utrudniają życie. W dodatku całe to komputerowe badziewie, co chwila nie działa. I muszę ich wzywać i wyczekiwać godzinami aż się ktoś łaskawie pojawi. A ja mam właśnie pilny raport do skończenia żeby pokazać szefowi. A jak już się któryś „magik” zjawi to oczywiście nie wie dlaczego to nie działa i albo wzywa innego magika (znowu kilka godzin czekania) albo sugeruje przeinstalowanie całości (kilka godzin czekania, i skasują mi wszystkie dane). Gdybym sam mógł decydować na czym pracuję byłoby mi łatwiej i robiłby wszystko szybciej i sprawniej.

 

Kto ma rację?

W swoim własnym obszarze działania i życia obie strony mają rację. Ich punkt widzenia jest dobrze uzasadniony. I pracownik Działu IT i pracownik biznesu żyją w szybko zmieniającym się świecie, pracują pod presją i „nikt ich nie rozumie”. Obydwie strony mają też dobre uzasadnienia dla swoich percepcji.

Problem pojawia się, gdy mówimy o punkcie (obszarze) styku. Tu potrzebne jest znalezienie wspólnego mianownika. Tym wspólnym mianownikiem, moim zdaniem, są … np. pieniądze. Nie ma co ukrywać, większość z nas pracuje, aby zarobić pieniądze. Niewielu pracuje dla przyjemności i pieniądze nie mają dla nich znaczenia (sam nie znam nikogo takiego). A więc skoro chodzi o pieniądze to trzeba się zastanowić kto bardziej generuje pieniądze na wypłaty dla obydwu pracowników. I tu wcale odpowiedź nie jest oczywista. Skąd problem? Biznes często wylicza sobie jakie korzyści finansowe da stworzenie nowego stanowiska pracy, stawia przed takim pracownikiem konkretne cele i weryfikuje ich osiąganie. W uproszczeniu, biznes wie, ile przychodu generuje dane stanowisko pracy i jakie są z tym związane koszty.

To, że często biznes widzi Dział IT jako generator kosztów to jedno, a rzeczywistość to drugie. W końcu wiele firm utrzymuje działy IT nie dlatego, że lubi wyrzucać pieniądze, albo „bo inni tak robią”. Można, podobnie jak biznes, wyliczać zyski z inwestycji w projekty IT (ang. Return On Investment – ROI). Takie analizy pokazują ile czasu (czas = pieniądz) firma oszczędza na tym np. że ma nowsze oprogramowanie. Dojrzałe Działy IT przechodzą też na model usługowy, czyli wyceniają każdą usługę, która oferują biznesowi. Są to podstawowe zalecenia ITIL’owe: http://www.itil-officialsite.com/. To pozwala też porównać ofertę Działu IT z ofertą firm oferujących outsourcing na tzw. wolnym rynku. Z jednej strony jest to ryzyko dla Działu IT, ale z drugiej strony szansa żeby pokazać swoją wartość, albo zacząć proces naprawczy równając do najlepszych.

Ale kto ma to robić? Ten kto ma w tym interes. Jeśli Dział IT chce, aby go biznes rozumiał i doceniał, to musi zacząć mówić językiem biznesu. W końcu najczęściej Dział IT służy pomocą w osiąganiu celów biznesowych. Pokazując ile firma zaoszczędza na stosowaniu tego lub innego rozwiązania Dział IT daje sygnał, że rozumie o co chodzi i chce jechać na tym samym wózku. Dojrzałe Działy IT proponują czasem jakieś innowacyjne rozwiązania technologiczne, które firmie mogą dać przewagę biznesową na rynku.

A gdy już taki wspólny mianownik mamy - to można też porównać wkład Pracownik Działu IT oraz pracownika biznesu w wynik finansowy firmy. I może się okazać, że Dział IT wnosi tak dużo, że to wkład Pracownika Działu IT jest większy. Wtedy uwagi przedstawiciela biznesu o pracowniku Działu IT można uznać za nieuzasadnione.

A jeśli się okaże, że wkład pracownika Działu IT jest dużo mniejszy? To, w jakimś sensie, pokaże, że rację (w obszarze wspólnym) miał pracownik biznesu.

O tym co, może w takiej właśnie sytuacji (rację ma biznes) robić Dział IT – w kolejnym artykule.

A Ty? Zgadzasz się z takim sposobem patrzenia na sprawę?  Ubolewasz, że Dział IT jest nisko w hierarchii firmy? Masz pomysł jak to zmienić?

Komentarze:

2014-10-20
Mam wrażenie, że z IT jest już trochę, jak z parówkami - mogą być w dowolnej cenie, a różnić się tylko jakością...
Zezero

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"