2015-03-26

Szef szefów

Jak to jest być Dyrektorem Generalnym?

Zakładam, że nie jesteś jeszcze Dyrektorem Generalnym w dużej firmie. Ten tekst może Ci pomóc ustrzec się błędów, gdy już to nastąpi. Jeśli jednak jesteś, a czytasz ten tekst to bardzo Cię proszę o Twój komentarz: czy to o czym piszę przytrafiło się też Tobie?

Ja nie byłem nigdy Dyrektorem Generalnym. Najwyżej w hierarchii korporacyjnej zawędrowałem na poziom regionalny (Central and Eastern Europe), gdzie byłem bezpośrednim podwładnym Regionalnego Szefa jednego z Działów tej korporacji. Nieformalnie (nie będąc oficjalnym przełożonym) byłem odpowiedzialny za pracę kilkuset osób. A też doświadczyłem symptomów podobnych do opisywanych poniżej.

 „Niesmaczne posiłki i prawda”

 To tytuł wykładu/artykułu/opowiadania Stephena P. Kaufmana z książki „Pamiętaj, kim jesteś. Życiowe historie inspirujące serce i umysł” pod redakcją Daisy Wademan. Polecam książkę w całości:) - jest to 15 wykładów profesorów Harvard Business School o przywództwie.

Opowiadanie Kaufmana dotyczy osoby, która została po raz pierwszy Szefem (według Kaufmana: Szef = kierownik jednostki biznesowej albo Dyrektor Generalny). Autor (Kaufman pisze w pierwszej osobie) opisuje pierwsze zdziwienie jakie go spotkało wkrótce po mianowaniu na prezesa oddziału w zdecentralizowanej firmie produkcyjnej. Zapytał on szefa Działu Sprzedaży dlaczego Dział Sprzedaży ma dwa biura (w dwóch bliskich sobie miastach). Dwa tygodnie później zobaczył na firmowej tablicy ogłoszeniowej notatkę szefa Działu Sprzedaży, że zamknięto jedno biuro, zwolniono tam dwóch sprzedawców, a trzeciego przeniesiono do innego miasta. Na pytanie Kaufmana: „Co się stało?” dostał odpowiedź: „Szef Działu Sprzedaży powiedział, że kazał mu Pan to zrobić.”

„Zadałem tylko pytanie”

Kaufman zapytał jeszcze sekretarkę, co by się stało gdyby rzucił uwagę: „Ciekawy jestem, jakby wyglądało biuro, gdyby pomalować wszystkie ściany na zielono?” I usłyszał: „Gdyby wrócił pan po dwóch godzinach, ściany w pańskim biurze byłyby zielone, a malarze właśnie zbieraliby płachty”.

To dało Kaufmanowi do myślenia: „znalazłem się w zupełnie innej grze” i „nie znam wszystkich reguł”.

Ja miałem podobne doświadczenia w początkach mojej pracy na regionalnym stanowisku. Zadałem pytanie dotyczące pewnej potencjalnej możliwości jednemu z konsultantów. W odpowiedzi jego bezpośredni przełożony zaczął mi wyjaśniać dlaczego ten konsultant nie może się tym zająć. Potem włączył się jeszcze poprzedni szef z tamtego kraju. Tak jakbym wydał rozkaz, a oni próbowali mnie przekonać do dowołania tego rozkazu. Chwilę trwało zanim wyjaśniłem to nieporozumienie, gdyż początkowo nie wiedziałem nawet o czym rozmawiamy:).

Co grozi Dyrektorowi Generalnemu?

Gdy już jesteś Dyrektorem Generalnym to Pracownicy (według Kaufmana):

- interpretują Twoje pytania jako polecenia

- prawie zawsze Ci mówią „Tak, to wspaniały pomysł” nie protestując i nie zdając pytań

- boją się Twoich reakcji  i komentarzy

- robią wszystko co w ich mocy żeby uchronić Cię przed złymi wieściami

Przyjaciel Kaufmana podsumował to jednym zdaniem: „Są dwie rzeczy, których już nigdy nie zaznasz– niesmaczne posiłki i prawda”.

Co robić żeby dotrzeć do prawdy?

Kaufman proponuje:

- posłuchać swojej rodziny jako antidotum na wysokie mniemanie o sobie

- znaleźć ludzi, którzy chętnie wyrażają zdanie odmienne od Twojego

Uwaga: musisz tym ludziom publicznie dziękować, za to co robią i pokazać im, że poważnie bierzesz pod uwagę ich wątpliwości

- mieć dostęp do ludzi, którzy znajdują się na pierwszej linii frontu.

Kaufman podaje jeszcze sporą listę szczegółowych rozwiązań, które sam wdrożył: dosiadanie się w czasie posiłków do szeregowych pracowników, częste wychodzenie z gabinetu (z lekkim nieładem w wyglądzie), humor z dozą autoironii, kartka „Uśmiechaj się” na wewnętrznej stronie drzwi, witanie się z pracownikami, uczestnictwo w przyjęciach urodzinowych na terenie firmy, itd. Sądzę, że możesz do tej listy dołożyć jeszcze kilka swoich pomysłów.

A co ja zrobiłem? Starałem się działać podobnie -  choć nie znałem wtedy, ani książki Daisy Wademan, ani opowiadania Stephena P. Kaufmana. Kluczowy był dla mnie „dostęp do pierwszej linii frontu”. Taki dostęp miałem w Polsce, gdzie zdobyłem zaufanie konsultantów, z którymi pracowałem wcześniej przez dwa lata jako ich przełożony. A w przypadku innych krajów? Odwiedzałem je tak często jak to możliwe: przynajmniej raz w miesiącu (często dwa razy) leciałem do jakiegoś kraju porozmawiać o lokalnych problemach, i o tym jak ja mogę pomóc w ich rozwiązywaniu. Zająłem się koordynacją różnych programów nagradzania konsultantów (wymyśliłem i wprowadziłem jeden z programów nagradzania). Wielokrotnie podkreślałem, że uważam iż „z niewolnika nie ma pracownika” i nigdy nie zmusiłam żadnego konsultanta do przyjęcia zadania, którego tenże konsultant nie chciał przyjąć. Zajęło mi około roku, aby zdobyć zaufanie tych ludzi.

A jak Ty postąpisz, gdy zostaniesz Dyrektorem Generalnym? Pomyślisz o niebezpieczeństwach, czy będziesz się cieszyć sukcesem? Wdrożysz pomysły Kaufmana? A może masz lepsze?

A rozważasz możliwość wskazania książki „Pamiętaj kim jesteś” - albo niniejszego tekstu:) - swojemu obecnemu Dyrektorowi Generalnemu?

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"