2015-04-17

Kto mnie najbardziej wkurza?

A nawet doprowadza do szału

Chodzi mi o taki poziom zdenerwowania, który można określić jako 9 lub 10 (w skali od 0 do 10). Przypomnij sobie takie sytuacje ze swojego życia. A teraz przypomnij sobie, co było przyczyną. A jeszcze lepiej będzie, gdy przypomnisz sobie kto był przyczyną takiego stanu rzeczy. Właśnie na takich sytuacjach chcę się dzisaj zatrzymać: gdy to „ktoś doprowadził Cię do szału”.

Uwaga: Daję cudzysłów, przy stwierdzeniu „ktoś doprowadził Cię do szału” gdyż za swoje reakcje emocjonalne to my sami jesteśmy odpowiedzialni. Niezależnie od tego, co się wydarzyło, co ktoś inny zrobił i/lub powiedział. Jednocześnie, samo odczuwanie dowolnych emocji jest moralnie obojętne. Moralnie naganne jest  zachowanie, które narusza prawa innych: np. krzyk, agresja słowna, fizyczna, itp. Przypominam mój tekst: Emocje, cz. 1.

Zatem: poszukaj takich sytuacji z przeszłości, w których, umownie mówiąc ktoś "doprowadził Cię do szału”. Przypomnij sobie kto to był. A teraz sprawdź, czy nie zdarza Ci się, że ta sama osoba wielokrotnie "doprowadzałą Cię do szału”. A może nawet ciągle, powtarzalnie, potrafi „doprowadzić Cię do szału”.

Dygresja: w tym tekście nie zamierzam opisywać jak sobie radzić z własnym nieakcpetowalnym zachowaniem w takich sytuacjach. Trochę o tym napisałem w tekście: Emocje, cz. 4. Teraz zamierzam Ci pomóc zobaczyć ten problem z innej perspektywy. I ta inna perspektywa może Ci pomóc dowiedzieć się czegoś o Tobie. Czegoś, czego być może jeszcze nie dostrzegasz. Albo czego nie chcesz dostrzec.

Czy rzeczywiście (obiektywnie) to wkurzające mnie zachowanie innej osoby jest aż tak naganne?

Przyjrzyj się teraz tym powtarzalnym sytuacjom w relacji z tą samą „wkurzającą” osobą. Zauważasz jakiś powtarzalny element? Co to jest? Masz to? OK. Zanotuj sobie: tylko fakty (bez Twojej interpretacji). A teraz spójrz obiektywnie (oczami innej osoby/innych osób) na te fakty. Masz problem z obserwacją z innej perspektywy? Możesz zajrzeć do tekstu: Perspektywy – może tam zawarte wskazówki Ci pomogą. Jeśli ćwiczenie oglądania problemu z innej perspektywy zrobisz uczciwie to zapewne stwierdzisz, że obiektywnie na to patrząc, to zachowanie „wkurzającej” osoby nie jest aż tak naganne. I faktycznie nie powinno powodować takiego wzrostu emocji. Nie powinno „doprowadzać do szału”. A przecież doprowadza. I Ty wcale tego nie chcesz. To się po prostu samo dzieje, niejako automatycznie. To co jest z Tobą nie tak?

Co powoduje nadmierną reakcję?

Innymi słowy reagujesz zbyt mocno. Wiesz dlaczego? Zastanów się. Najczęstsza odpowiedź brzmi: „wszystko dlatego, że to właśnie ta osoba” robi lub mówi coś co mnie „doprowadza do szału”. I faktycznie Twoje zaszufladkowanie danej osoby jako „doprowadzającej do szału” może mieć z tym dużo wspólnego. Polecam tekst: Ocenianie innych, cz. 1. Może być nawet gorzej, gdy „ta wkurzająca osoba” zauważy, że została tak zaszufladkowana: Ocenianie innych, cz. 2.

A teraz proponuję Ci abyś bliżej przyjrzał się tym słowom, temu tonowi głosu lub zachowaniom, które „doprowadzaja Cię do szału”. Pomijając „wkurzającą osobę”. Sprawdź, czy pewne zachowania, pewien ton głosu, pewne zachowania „doprowadzają Cię do szału” niezależnie od tego kto tak właśnie mówi lub się zachowuje.

Znalazłeś takie sytuacje, zachowania, ton głosu, wyrażenia lub słowa, które Cię „doprowadzają do szału”? Wspaniale. Mam dla Ciebie odpowiedź, która może Cię zaskoczyć. I w dodatku ta odpowiedź może Ci się nie spodobać. Chcesz czytać dalej? Robisz to na swoją odpowiedzailność.

Masz to samo

Prawdopodobnie nadmiernie irytują Cię zachowania, które w jakimś stopniu są również Twoimi słabościami. Oprócz tego, że zwykle tej zależności nie zauważamy – dość często nawet nie uświadamiamy sobie, że taką właśnie słabość też mamy.

A teraz przyjrzyj się sobie. Czy sam nie zachowujesz się w taki właśnie sposób, który ogromnie irytuje Cię w wykonaniu innych? Jeśli to przyznajesz, to zastanów się jak bardzo Ty możesz irytować innych. Jak patrzysz teraz na te "wkurzające osoby”? Usprawiedliwiasz je?

A co zrobisz ze swoim „wkurzającym” zachowaniem?

Sam odkryłem jakiś czas temu, że irytuje mnie osoba, która lubi się czepiać, zawsze znajdzie u mnie coś, co może skrytykować. Nawet jej „ton wyższości” mnie denerwuje. Powyższe doprowadziło mnie do zauważenia jak bardzo ja jestem upierdliwy wobec moich najbliższych, jak się czepiam drobiazgów w rozmowach z przyjaciółmi, jak często pouczam innych. Nie spodobałem się sobie. Jednak dzięki temu, że tę swoją słabość zauważyłem – mogę nad nią pracować. W odróżnieniu od sytuacji, gdybym nawet nie zdawał sobie sprawy ze swojego problemu.

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska