2016-01-14

Nie lubisz szefa?

I nie wiesz co robić?

Nie lubisz swojego szefa. Zdarza się. Nie musisz przecież lubić wszystkich. Tak samo jak nie wszyscy muszą lubić Ciebie. Gdzie więc problem? Problem w tym, że sprawa dotyczy Twojego przełożonego, człowieka, od którego dużo zależy, itd. Tak, masz rację. Jeśli nie lubisz szefa, to on to - prędzej, czy później - zauważy. Nie licz na to, że możesz to dobrze ukrywać. Tak dobrze, że szef się nie zorientuje. Oczywiście, jeśli jesteś dobrym aktorem/dobrą aktorką: szef odkryje, że go nie lubisz trochę później, ale jednak odkryje. A wtedy może być mocno rozczarowy faktem, że „tak długo dał się oszukiwać”.

OK. Nie lubię szefa. I on o tym już wie. I co z tego?  Ano najczęściej to, że taki szef Ciebie też nie będzie lubił. Działa tu prosty mechanizm: „Dlaczego on mnie nie lubi? Przecież ja jestem dobrym szefem. Najpewniej jest z nim coś nie w porządku. Nawet mi nie powiedział o co mu chodzi. To jakiś palant!” Więcej o tym mechanizmie możesz przeczytać w tekście: Ocenianie innych, cz. 2. A jeśli szef Cię nie będzie lubił to najpewniej nie będzie też obiektywny w ocenie Twojej pracy. A za tym idą: przydział nielubianych zadań, zła opinia szefa, słabe oceny półroczne i roczne, brak podwyżek, awansów, itp.

Dygresja. Jeśli masz taką myśl, że jednak wszyscy powinni Cię lubić to istnieje ryzyko, że jesteś perfekcjonistą (raczej niezdrowym). W takiej sytuacji bardziej Ci posłuży, jak sądzę, przeczytanie tekstu: Jesteś perfekcjonistą? i sprawdzenie, czy Twój przypadek nie jest przykładem niezdrowego perfekcjonizmu.

Jest gorzej niż myślisz

Czy tego chcesz, czy nie: Twój szef jest (w Twojej podświadomości) najczęściej utożsamiany z ojcem. Zatem to, że „nie lubisz swojego ojca” stanowi dysonans dla Twojej podświadomości. Bo przecież „ojca trzeba szanować i kochać”. Tkwiąc w stanie „nie lubię szefa” tkwisz w stanie, który - na dłuższą metę - jest dla Ciebie niezdrowy. Trzeba coś z tym zrobić. Po przeanalizowaniu sytuacji (bez zbędnego pośpiechu), ale coś trzeba zmienić.

Co nie działa?

1. Klasyczna „kawa na ławę”.

Powiedzenie szefowi prosto w oczy, że jest… (tu wstaw określenia, który przychodzą Ci na myśl, gdy wspominasz swojego szefa). Wyliczenie wszystkich jego wpadek. Podanie recepty: co szef powinien zmienić, aby stać się dobrym szefem.

Powyższa metoda daje satysfakcję (w końcu mu dołożyłem), umacnia poczucie asertywności (bo wymaga odwagi). Ale to chyba jedyne pozytywy, które z takiego podejścia możesz wyciągnąć. Straty przewyższaja potencjalne zyski: takie podejście zazwyczaj podowuje pogorszenie relacji z szefem, który (najczęściej) czuje się dotknięty, źle zrozumiany i w dodatku pouczany przez swojego niekompetentnego (skoro nie rozumie szefa) podwładnego.

2. Donos na szefa do działu Kadr (Human Resources).

Nawet niekoniecznie anonimowy komunikat, że „szef sobie z czymś nie radzi” wskazuje iż Ty sobie też z tym nie radzisz: bo dlaczego nie porozmawiasz o tym bezpośrednio ze swoim szefem?

3. Donos na szefa do jego przełożonego.

Odbierany jest podobnie jak „donos do działu Kadr”.

4. Obmawianie szefa za jego plecami.

Poza tym, że jest to nieetyczne, najczęściej powoduje iż ktoś szefowi doniesie, co wyprawiasz.

5. Sabotowanie poleceń szefa.

Sytuacja podobna do „obmawiania”. Dodatkowo grozi dyscyplinarnym zwolnieniem z pracy.

6. Przeczekiwanie, ignorowanie problemu.

Jest szansa (infinitezymalnie mała), że zmienią Ci szefa. Jest też szansa (trochę większa), że szef zwolni Ciebie. A jeśli Cię nie zwolnią, to będziesz tkwić w niezdrowej sytuacji. Nie lubiąc swojej pracy. Męcząc się. Na dłuższa metą może się to skończyć syndromem wypalenia zawodowego.

7. Wmawianie sobie: „lubię szefa, lubię szefa, lubię szefa”.

Są, co prawda, zwolennicy metody NLP, którzy uważają, że kluczowe dla osiągnięcia celu jest regularne wypowiadane odpowiednich fraz. A reszty już Twój umysł sam dokona. Problem (moim zdniem) w tym, że musisz w te frazy wierzyć żeby ta metoda zadziałała.

Sprawdzona metoda: Kluczowa rozmowa

Istotą tej metody jest dobre przygotowanie się do rozmowy z szefem w 4 oczy. Ale nie po to żeby szefowi wygarnąć, tylko po to, aby spróbować go zrozumieć. Po takiej (dobrze przeprowadzonej rozmowie) nie musisz szefa lubić, ale powinineś/powinnaś rozumieć jakimi motywami (wartościami) kieruje się szef, gdy podejmuje decyzje. Możesz podsumować takie spotkanie wskazując w czym się różnicie. Szef też ma szansę zrozumieć Twoja postawę (Twoje wartości) i brać ją pod uwagę przy przydzielaniu zadań.

W tej metodzie nie chodzi o to żeby szefa polubić, albo doprowadzić do tego żeby szef się zmienił. Taki finał jest mało prawdopodobny. Istotą tej metody jest uświadomienie sobie skąd się wzięła niechęć do szefa. Równie ważne jest  przygotowanie do rozmowy z szefem o faktach, a nie o Twoich emocjach (to, że szefa nie lubisz to przejaw Twoich emocji).

Zatem jak się przygotować do takiej rozmowy z szefem?

1. Ustalam, skąd się wzięła moja niechęć do szefa.

  1. wypisuję wszystkie fakty, które spowodowały tę niechęć. Fakt to taki element rzeczywistości, który jest oddzielony od interpretacji. Jeśli przedstawisz sam fakt szefowi - szef nie powinien zaprzeczyć, że coś takiego miało miejsce - np. "Szef przydzielił mi zadanie 'x'".
  2. ustalam swoją interpretację zachowania szefa związaną z każdym z faktów - np. "szef dobrze wie, że nie lubię takich zadań, ale mi właśnie to zadanie złośliwie przydzielił. A przecież mógł je przydzielić np. Iksińskiemu. Ale nie chciał".
  3. nazywam dosłowie moje uczucia do szefa - np. "złośliwiec, lubi innych upokarzać, nadużywa władzy".

2. Godzę się na to, że mogłem/mogłam szefa źle ocenić - daję sobie prawo do pomyłki.

  1. szukam innych (niż moja pierwsza) interpretacji zachowań szefa dla każdego faktu - np. "szef nie wie, że nie lubię takich zadań, przydzielił mi je przypadkowo".
  2. szukam pozytywnych interpretacji zachowania szefa dla każdego faktu - np. "szef dał mi nielubiane zadanie, ale nie miał dla mnie lepszego. Iskiński dostał jeszcze gorsze".

3. Szukam pozytywnych cech mojego szefa.

Np. "szef jest punktualny, jest dobrym fachowcem, dobrze prowadzi spotkania".

4. Ustalam z szefem (dogodne dla obydwu stron): termin i miejsce spotkania.

Mówię szefowi, że chcę porozmawiać o czymś, co jest dla mnie bardzo ważne. Istotne jest abyśmy się spotkali w okolicznościach, które obu stronom odpowiadają oraz aby nikt nam nie przeszkadzał.

Jak powinna przebiegać rozmowa z szefem?

1. Upewniam się, że szef ma teraz rzeczywiście czas dla mnie.

Sprawdzam, czy nie jest czymś zdenerwowany. Jeśli szef jest zdenerowany – proszę o przełożenie spotkania.

2. Zaczynam od podziękowania za możliwość takiej rozmowy.

Potwierdzam, że wiem iż szef jest zajęty, ale ta rozmowa jest dla mnie ważna.

3. Deklaruję chęć bliższego poznania priorytetów szefa.

W tym miejscu uczciwie dodaję, że niektóre decyzje (zachowania) szefa nie były dla mnie zrozumiałe. A chciałbym zrozumieć skąd one wypływały, bo to pozwoli mi lepiej pracować.

4. Pytam o motywy szefa związane z faktami, które sobie wynotowałem/wynotowałam.

Mówię tylko o faktach, a nie o swoich interpretacjach. Jeśli szef jakiś fakt zakwestionuje (nie pamięta go lub pamięta co innego) – opuszczam ten przypadek.

5. Powtarzam jak rozumiem to, co usłyszałem/usłyszałam.

Słucham uważnie. Dopytuję, gdy coś jest dla mnie niejasne. Dążę do zrozumienia jakimi wartościami szef się kieruje (co dla niego jest najważniejsze). Nazywam te wartości, prosząc o potwierdzenie.

6. Zostawiam przestrzeń na pytania szefa.

Odpowiadam uczciwe, zgodnie ze swoimi wartościami.

7. Podsumowuję spotkanie.

Zawieram tu zarówno obszary, w których z szefem się zgadzam, jak i jasno przedstawiam te, gdzie istnieją różnice. Proszę szefa o potwierdzenie, czy on widzi to tak samo. Dążę ustalenia na czym polegają różnice w naszym podejściu.

Po co to wszystko?

Przede wszystkim po to żeby zrozumieć dlaczego szef postępuje w ten, a nie w inny sposób. Jednocześnie po to, aby asertywnie przekazać szefowi, gdzie jego priorytety kłócą się z moimi wartościami. To daje szefowi szansę na zmianę jego postępowania wobec mnie (nawet bez miany jego priorytetów).

Również po to żeby zweryfikować swoją ocenę szefa. Najczęściej po takiej rozmowie nieco zmieniam swoją ocenę postępowania szefa. Zauważam uwarunkowania jakie go ograniczają, rozumiem niektóre jego decyzje. To nie znaczy, że go od razu polubię, choć takiego scenariusza nie da się wykluczyć.

Uwaga. Może się też zdarzyć, że nawet najlepiej przygotowana i świetnie przeprowadzona przez Ciebie rozmowa - nie da oczekiwanych efektów. W komunikacji zawsze są dwie strony – jeśli jedna ze stron (szef) nie jest gotowa na komunikację „dorosły-dorosły” to wynik rozmowy może nie być zadowalający. Ale wtedy masz przynajmniej czyste sumienie: dałeś/dałaś szefowi szansę.

Gdzie jest haczyk?

Pierwszy problem polega na tym, że jeśli kogoś już nie lubisz to nie zauważasz faktów, które przeczą Twojej opinii, a przeceniasz wagę faktów, które ją potwierdzają - patrz: Ocenianie innych cz. 1. „Wyciągnięcie szefa z szufladki”, w której został przez Ciebie umieszczony nie jest łatwe.

Drugi problem to trudności z powstrzymaniemi się od przedstawienia swojej interpretacji faktów zanim szef się wypowie. Albo wtrącanie swoich uwag w trakcie wypowiedzi szefa.

Chcesz temat pogłębić?

Więcej szczegółów o przygotowaniu do kluczowej rozmowy znajdziesz w tekście kluczowa rozmowa, a o zwracaniu komuś uwagi: jak zwracać uwagę innym.

 

Komentarze:

2016-07-01
A ja własnie Was zaskoczę bo lubię swojego szefa! Pracuję w Kasie Stefczyka i zespół i kierownika mam super!
karolina

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • Te ćwiczenia działają i mają ogromny wpływ i na sferę psychiczną i fizyczną. Zmieniło się moje podejście do mojej rodziny. Mam dużo więcej tolerancji i cierpliwości. Wiele rzeczy po prostu zacząłem akceptować a działać tam gdzie faktycznie mam wpływ.

    Marcin

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Bardzo ciekawy warsztat pobudzający do myślenia i zastanowienia się nad emocjami.

    Anna Perzyńska

    Uczestnik warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

  • Jeśli nie radzi sobie ktoś z emocjami oraz stresem - to szkolenie jest wręcz niezastąpione.

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Przedstawiono kilka konkretnych technik relaksacyjnych.

    Łukasz Wielgus

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Każde doświadczenie i wiedza są cenne. Zawsze warto spróbować. Czasem jedna, mała rzecz prowadzi do dużej zmiany i sprawia, że w końcu jesteśmy szczęśliwi.

    Michał Fijałkowski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • I used to work with Krzysztof on a CRM project for international client. I was a member of his team. He was always ready to help his team as a manager and as a friend. Every day was teaching us how to approach complex tasks to be able to deliver them successfully, how to stretch ourselves to achieve new skills, how to develop existing one. Thanks to him we were able to finish the whole project. I would recommend Krzysztof to anyone.

    Tomasz Filipowicz

    Rekomendacja z LinkedIn

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof was my colleague and mentor for several years, working together frequently and at times on a daily basis. Krzysztof proved to be an incredibly knowledgeable and supportive individual, whose interests and skills went well beyond his working environment, thus making him perfectly suited to enable the organization to strive towards excellence. His integrity and analytic approach, his in depth understanding of business strategy and metrics as well as his commitment and dedication to people development are exemplary and it has been a privilege to learn from him.
    In the context of working together at Microsoft I would like to highlight his leadership in professionalizing project and resource management, creating a fertile ground on which to sow the seeds to later earn the benefits of customer satisfaction and organizational development. 
    I do warmly recommend Krzysztof and would be delighted to work with him at any time.

    Margherita Brodbeck Roth

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów, nad którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • I worked with Krzysztof during my CEEHQ years at Microsoft, but we knew each other even before when he worked at MS Poland in the Services unit. Krzystof was a dependable source of knowledge in services delivery subjects, representing a down to earth approach that was based on several years of working in the CEE/PL IT market. His experience, trustworthiness combined with a low temper and a bit of unique flavor made him a great colleague whom I would recommend to any other IT services organization.

    Laszlo Kollar

    Rekomendacja z LinkedIn

  • Świetny doradca, godny pełnego zaufania, o wyjątkowej wiedzy, odpowiedzialny partner. Pracowałem z Krzysztofem 5 lat wliczając w to czas, gdy był moim bezpośrednim przełożonym. Krzysztof sprawdził się zarówno jako odnoszący sukcesy Konsultant, jak i jako Manager. Zawsze chętny do pomocy i będący krok przed Tobą. Cieszę się, że nadal utrzymuję z nim kontakt jako Klient.

    Artur Malinowski

    Solution Architect w firmie Malcan

  • Absolutnie i jednogłośnie: dobrze spożytkowany czas. Wyszłam z lepszym nastawieniem niż się spodziewałam. Nigdy tego nie zapomnę:), jakkolwiek górnolotnie to by nie zabrzmiało. Dziękuję:). 

    Julia Kierebińska

    Uczestnik warsztatu "Jak sobie radzić ze stresem"

  • Jestem doradcą strategicznym z zakresu zarządzania czasem i produktywności dla menedżerów w korporacjach i dużych przedsiębiorstwach. Gdybym miał wskazać osoby, które znacząco przyczyniły się do mojego rozwoju profesjonalnego, Krzysztof Skubis niemalże automatycznie przychodzi mi na myśl. Nasza współpraca rozpoczęła się w Microsoft, gdzie Krzysztof wspierał mnie w rozwoju kompetencji z zakresu zarządzania projektami i rozwiązywaniem trudnych sytuacji z Klientami i w zespole projektowym. Do dziś rozmowy i punkt widzenia Krzysztofa wnoszą wiele do mojego rozwoju i usprawniają projekt "Ogarnij Chaos". Szczególnie cenię Krzysztofa za jego opanowanie i kompleksowe spojrzenie na omawiany problem. Nawet wyjątkowo trudne sytuacje, po analizie z Krzysztofem stają się sprawami do rozwiązania. Bogate doświadczenie zawodowe oraz komunikacja na najwyższym poziomie czynią z niego wyjątkowego partnera w biznesie i mentora. Usługi Krzysztofa Skubisa mogę z czystym sumieniem polecić wszystkim profesjonalistom, którzy szukają konsultanta - praktyka, który stanie się partnerem w ich długoterminowym rozwoju.

    Marcin Kwieciński

    Konsultant produktywności, autor projektu "Ogarnij Chaos"

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

    Karol Niedzielewski

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • To przyjemność być poproszonym o napisanie rekomendacji dla Krzysztofa Skubisa: który był moim Coachem i Mentorem od początku mojej kariery zawodowej kierownika projektu. Miałem szczęście, ponieważ po zatrudnieniu przez Microsoft, właściwie przez przypadek, Krzysztof został moim “Mentorem”. Od pierwszego do ostatniego dnia w Microsofcie mieliśmy comiesięczne spotkania, w czasie których mieliśmy okazję dyskutować i rozpatrywać różne podejścia do prowadzenia projektu jak również różne sposoby rozwiązywania problemów we współpracy z członkami zespołu. Krzysztof jest bacznym obserwatorem, gdy stwierdzi jakiś brak kompetencji związanej z kierowaniem projektami, natychmiast organizuje warsztaty ze światowej klasy guru w tym obszarze. Po pięciu latach mogę o sobie powiedzieć, że jest bardzo efektywnym kierownikiem projektu i mogę z całą pewnością stwierdzić, że jedna z fundamentalnych cegiełek została dołożona przez Krzysztofa. Szczerze polecam Krzysztofa jako coacha nie tylko osobom początkującym, ale również tym, którzy pracują jako kierownicy projektu od dłuższego czasu. Z Krzysztofem będziesz w stanie nauczyć się  robić to lepiej, szybciej i zostać odpowiedzialnym partnerem i członkiem zespołu.

    Grzegorz Chuchra

    Kierownik Projektu / Prezes firmy Predica

  • Nie radzisz sobie z emocjami i stresem? Warto skorzystać. Jedno szkolenie i życie staje się przyjemniejsze.

    Paweł Ciupa

    Uczestnik warsztatu "Stres w pracy. Narzędzia"

  • Zachęciłabym:) Poleciłabym:) Skorzystam ponownie:). Dziękuję.

    Anna Zielińska

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    przeprowadzonego w ramach ICF Coaching Week 2017 

  • Trudno w kilku zdaniach podsumować sesję z Panem Krzysztofem. To trochę jak podróż w głąb siebie. Potrafi sprawić, że dostrzegamy rzeczy, które wcześniej nie wydawały się wcale takie oczywiste. Bardzo cenne i pouczające doświadczenie. Będę stosować się do wszystkich wskazówek, jakie dostałam podczas naszej sesji, to świetny początek do pracy nad sobą. Dziękuję!

    Anonimowa recenzja gratisowej sesji coachingowej

  • Pozwoli Tobie się zastanowić oraz przeanalizować pewne sytuacje wraz z emocjami, być może pomoże kontrolować. Mi pomogło.

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym"

  • Życie w corpo może być przyjemne :)

    Piotr M.

    Uczestnik kursu on-line "Stres przed egzaminem"

  • Można spojrzeć w głąb siebie! Garść złotych rad. Bardzo przyjemne ćwiczenia.

    Alicja Kissa

    Uczestnik warsztatu "Stres przed spotkaniem rekrutacyjnym" 

  • Prowadzone w zabawny, lekki i ciekawy sposób warsztaty.

    Tomasz Jakubiak

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Beata Śliwkowska

    Uczestnik warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"