2014-01-24

Zasoby

Czy zawsze korzystasz ze wszystkich dostępnych zasobów?

Tak? Gratuluję. A jak się upewniasz, że ze wszystkich? Masz swoją listę? Jak często ją aktualizujesz? Co powoduje, że uważasz ją za zupełną?

Jeśli masz ochotę, możesz przyjrzeć się liście zasobów definiowanych w caochingu. Może poszerzysz dzięki temu swoją listę? A może wskażesz na istotne braki listy, którą poniżej opisuję?

Co daje posiadanie takiej listy? Pozwala się upewnić, że nic mi nie umyka w ocenie rzeczywistości, dostępnych opcji, tego z czego mogę skorzystać. A skąd pomysł, że może mi coś umykać? Z doświadczenia pracy coachingowej:). Okazuje się, że znakomita większość z nas czuję się świetnie w jednym - czasem więcej niż jednym:) - z obszarów i korzysta w pełni z zasobów z tego obszaru. Natomiast obszary, które są dla nas trudniejsze pomijamy. Zdarza się też tak uporczywe pomijanie jednego (lub więcej niż jednego) obszaru, że nawet nie ma świadomości iż tam też są jakieś zasoby, których można użyć do swoich celów.

Dobry coach:) nie pozwala Klientowi uciekać do strefy komfortu, ale prowadzi Go i przytrzymuje również w tych obszarach, z którymi Klient ma kłopot.

Na jakie obszary można podzielić dostępne zasoby?

1.      Fizyczne

Pieniądze, czas, materiały, wyposażenie. Chyba nie wymagają dodatkowego komentarza.

Większość ludzi ma świadomość tych zasobów, ich aktualnego stanu i użytku jaki z nich można zrobić w konkretnej sytuacji. Oczywiście, dobry coach może pogłębić to rozumienie i poprowadzić Klienta do zrozumienia, że deficyt niektórych z tych zasobów też może być użyteczny:).

2.      Intelektualne

Wiedza, umiejętności, własności intelektualne: talenty, dary, siła. Też najczęściej sprawa jest oczywista. Choć zdarza się, że niektórzy Klienci nie są świadomi wszystkich swoich talentów, darów jakie otrzymali od Natury. Często nie wiedzą też co jest ich główną intelektualną siłą.

Coach nazywa obserwowane cechy Klienta, co może Klientowi „otworzyć oczy” na Jego zasoby intelektualne, których dotąd nie dostrzegał. Zdarza się też, że Klient miał świadomość posiadania niektórych zasobów intelektualnych, ale były one dla Niego tak oczywiste, że w ogóle o nich nie myślał w kategoriach „użyteczności” w konkretnej sytuacji.

3.      Emocjonalne

Emocje, uczucia, nastroje, pragnienia, zainteresowania, postawa, entuzjazm, zaangażowanie, obawy, opór. W tym obszarze częściej pojawia się problem. Niektórzy Klienci nie są świadomi swoich uczuć, emocji, nastrojów. Inni potrafią negować (czasem podświadomie) wpływ sfery emocjonalnej na ich życie. W efekcie obszar emocji omijają lub traktują powierzchownie.

Coach zatrzymuje Klienta w tym obszarze. Pomaga Mu skontaktować się z tą sferą. Zobaczyć jej wartość i wpływ na Klienta. Także jak można tę sferę „wykorzystać” do swoich celów.

4.      Społeczne

Sprzymierzeńcy, wrogowie, fani, przyjaciele, partnerzy, przewodnicy, relacje. Kontakt z tym obszarem jest zazwyczaj łatwy. Jednak często Klienci w ogóle go nie dotykają, gdyż chcą „wszystko sami”. Uważają, że skoro sprawa dotyczy ich osobistego rozwoju to korzystanie z pomocy innych nie jest w porządku.

Pokazując Klientowi wpływ Jego wewnętrznej przemiany na innych, coach uświadamia Mu, że „nikt nie jest samotną wyspą”. To otwiera Klienta na czerpanie również z tych zasobów.

5.      Duchowe

Obszar transcendencji, widzenia wymiarów innych niż rzeczywistość czysto fizyczna, świadomość istnienia rzeczywistości ostatecznej. Obszar bardzo intymny, którego istnienie niektórzy negują.

We współpracy z coachem kontakt z tym obszarem wymaga od Klienta dużej dojrzałości duchowej oraz sporej dozy zaufania do coacha. Umiejętność skorzystanie z tych zasobów zależy od inteligencji duchowej Klienta (ang. Spiritual Quotient - SQ).

A teraz ponownie odpowiedz sobie na pytanie: czy rzeczywiście korzystasz ze wszystkich dostępnych zasobów? Jeśli „Nie” – to którą grupę zasobów zwykle pomijasz? I co z tym zrobisz teraz, mając tę wiedzę?

 

Dodaj komentarz

(e-mail nie będzie publikowany)

Rekomendacje

  • To co było dla mnie wartościowe w pracy z Krzysztofem w roli coacha to Jego doświadczenie, otwartość oraz przede wszystkim umiejętność zwrócenia mojej uwagi na aspekty z kategorii „nie wiem, że nie wiem”, których zauważenie bardzo usprawnia działania i realizację celów.

    Tomasz Gajewski

  • Krzysztof podchodzi bardzo profesjonalnie do coachingu. Pomógł mi zrozumieć moje słabe i mocne strony oraz określić obszary, nad którymi powinienem pracować. Krzysztof w znakomitej większości wskazywał mi drogę do rozwiązania, do wiedzy a tym samym pozwolił mi wypracować mechanizmy do samodzielnego rozwoju, niż dawał po prostu gotowe odpowiedzi. Współpracę z Krzysztofem uważam za szczególnie wartościową z uwagi na jego umiejętność budowania relacji,  zaangażowanie, doświadczenie biznesowe, wysoką kulturę osobistą i etykę w życiu prywatnym i zawodowym.

    Piotr Oracz

    Dyrektor ds eComerce w Loopa.eu

  • Miałem przyjemność uczestniczyć w sesjach coachingu dla zarządu K&K Media Solutions prowadzonych przez Krzysztofa. Jego ogromne doświadczenie i autentyczna chęć pomocy pomagają dojść do ciekawych konkluzji, które traktuje się jako swoje. Zaskakujące było dla mnie to, że wykraczały one poza spodziewany przeze mnie obszar zawodowy.
    Krzysztof otworzył nam oczy na to, co oczywiste, a jednak niezauważalne.

    Jakub Reiter

    Wiceprezes Zarządu K&K Media Solutions

  • Z Panem Krzysztofem, podczas procesu coachingowego, miałem przyjemność pracować  przez pół roku. W tym okresie przepracowaliśmy trzy bloki tematyczne: delegowanie, opór oraz emocje. To, co najbardziej mnie zaskoczyło to wiedza o samym sobie. Praca z Panem Krzysztofem otworzyła mi oczy na pewne kwestie, na które nie zwracałem uwagi, a które miały/mają bardzo duże odzwierciedlenie w jakości wykonywanej przeze mnie pracy. Pan Krzysztof jest świetnym fachowcem – z dużym bagażem doświadczenia, zawsze cennymi radami. Właściwie nie było sytuacji, w których nie miałby gotowego rozwiązania. To, co mówi naprawdę warto wdrożyć i stosować. Najbardziej wartościowe jest wskazanie przez Pana Krzysztofa prawidłowego podział słabszych i silniejszych stron. Dowiedziałem się, że to, co wszyscy postrzegają jako negatyw tak naprawdę może być pozytywem. Ale, aby tak się stało warto stosować się do wskazówek Pana Krzysztofa. Gorąco polecam każdemu, kto pragnie się rozwijać i pracować nad sobą!

    Karol Roguski

    Kierownik Projektu

    Arteria S.A.

  • Współpraca z Krzysztofem pozwala uwierzyć w wiarę we własne możliwości.

    Manager spółki notowanej na GPW

  • Praca z Krzysztofem pozwoliła mi zrealizować założone cele, dzięki jego doświadczeniu i umiejętności znajdowania problemów nad, którymi warto się pochylić. W trakcie sesji naprowadził mnie na wiele rozwiązań, które wprowadziłem do swojego życia zawodowego. Spotkania przekonały mnie do skuteczności coachingu, kiedy pojawią się kolejne zagadnienia chętnie nad nimi z Krzysztofem popracuję. Szczerze polecam, uważam że Krzysztof pozwala znaleźć "drogę na skróty" do wyznaczonego celu.

    Radosław Nowotniak

  • Pracowałam z Krzysztofem w ramach usług barterowych sesji coachingowych. Każda sesja z Krzysztofem (moja jako klienta coachingu) to ogromna ciekawość. Każda sesja z Krzysztofem przynosi dla mnie nowe odkrycie dotyczące mnie samej. Cenię pracę z Krzysztofem za profesjonalizm, upór, dążenie do celu, bezpośrednie wypowiedzi, dowcip, trafne puenty, trochę "cięty" język, którego czasem mi potrzeba. To mnie motywuje i równocześnie bawi, czyniąc ten czas sesji ciekawym i owocnym. Cenię pracę z Krzysztofem za Jego elementy mentoringu wplecione w sesje. Każdy ma swój własny styl pracy i tak ja widzę styl Krzysztofa. Dziękuję za to.

    Aldona Wierzba

  • Konkretne informacje, pewność siebie prowadzącego, humor, praktyczna wiedza, prosto i dobrze wyjaśnione.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Karol Niedzielewski

  • Super stosunek do studentów, odpoczynek psychiczny, dużo humoru i rozrywki. GORĄCO POLECAM!

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

    Natalia Górecka

  • Fantastyczny warsztat, dynamicznie, z dużą dozą poczucia humoru i świetnie od strony merytorycznej. Na ogromny plus ćwiczenia przeprowadzone podczas warsztatu.

     

    Uczestnik warsztatu "Zarządzanie stresem"

  • Warto poznać problemy w Komunikacji!

    Uczestnik warsztatu "Podstawy komunikacji".

    Adrian Zduńczyk

  • Skondensowana dawka pożytecznej rzeczy.

    Uczestniczka warsztatu "Podstawy komunikacji"

    Magdalena Kaczyńska

  • Warsztat godny polecenia. Temat bardzo potrzebny w życiu. Narzędzia do natychmiastowego wykorzystania i sprawdzenia, czy działają i jak działają.

    Uczestniczka warsztatu "Coaching emocji - subiektywny przegląd"

    Beata Matys

  • Zaskakująco skuteczne prowadzenie warsztatu.

    Uczestniczka warsztatu "3 narzędzia do zarządzania emocjami"

    Beata Śliwkowska