Idealny tydzień

Idealny tydzień

Idealny tydzień? Nie miałeś go nigdy, prawda? Masz wrażenie, że trudno Ci zapanować nad nawałem obowiązków? Że w tym wszystkim brakuje Ci czasu dla Ciebie? Cierpi na tym Twój czas na odpoczynek i przyjemności? Nawet sypiasz za mało? Podejmujesz jakieś zobowiązanie dotyczące Twojego rozwoju, ale nie masz czasu na jego realizację? Spada Ci nastrój? Pracujesz mniej wydajnie? Rosną zaległości w pracy i w życiu prywatnym? Pojawia się frustracja? Spada Ci poczucie Twojej wartości? Dręczy Cię wewnętrzny krytyk? Stres z każdym dniem rośnie?

Problem

Idealny tydzień? Nierealne. Jesteś osobą pracowitą. Nieźle zorganizowaną. Ale pod koniec tygodnia budzisz się „ z ręką w nocniku”. Tak ciężko pracujesz, a tyle spraw nie dokończonych. Niektóre nawet nie zaczęte. Z drugiej strony: to co sobie zaplanowałaś dla siebie – „leży odłogiem”. I tak z tygodnia na tydzień. W rezultacie: czujesz się z tym źle. Masz wrażenie, że ktoś inny (nie Ty) steruje Twoim życiem. Przydałby Ci się choć jeden idealny tydzień. Tak dla oddechu.

Nie pomaga nawet wprowadzenie planu dnia.

Co nie działa?

Nie działa żaden z „naturalnych” sposobów opisanych w tekście plan dnia: branie się w garść, przeczekiwanie, skrócenie snu, rezygnacja z odpoczynku, nawet przekazanie części zadań innym.

W przypadku problemu z „zadbaniem o siebie” często nie działa też wprowadzenie planu dnia, gdyż perspektywa jednego dnia wskazuje na rzeczy pilniejsze lub ważniejsze danego dnia. W rezultacie ofiarą padają wtedy np. plany długofalowego rozwoju. Ale pomaga zbudowanie planu idealnego tygodnia. Przy założeniu, że taki idealny tydzień będzie replikowany przez cały rok.

Idealny tydzień

Namawiam do zrobienia planu tygodnia, który obejmuje 7 dni w tygodniu i 24 godziny na dobę. Kluczowe jest, aby zacząć od „kotwic”. Za „kotwice” uważam elementy dotyczące mojego zdrowia (również psychicznego).

1. Zaznaczam czas na sen każdego dnia. Biorę pod uwagę ile snu potrzebuję. Najlepiej byłoby kłaść się i wstawać zawsze o tej samej porze.

2. Rezerwuję stały czas na posiłki (w tym na ich przygotowanie).

3. Planuję czas na odpoczynek.

4. Mam czas na wysiłek fizyczny (zwłaszcza, gdy nie pracuję fizycznie).

Po kotwicach planuję „elementy niezbędne”.

5. Czas pracy.

6. Budowanie/utrwalanie relacji z ważnymi dla mnie osobami.

7. Sprawy bytowe np. pranie, sprzątanie, opłacanie rachunków, sprawy urzędowe, itp. Zdaję sobie sprawę, że nie mogę wszystkiego wpisać w kalendarz tygodniowy (np. opony w samochodzie zmieniam dwa razy w roku). Ale w każdym tygodniu mam zarezerwowany czas na tego typu sprawy.

Dopiero teraz przychodzi kolej na sprawy ważne.

8. Rezerwuję czas na rozwój własny.

9. Na inne sprawy, które są dla mnie ważne.

10. Planuję rezerwę: czas na sprawy nieprzewidziane, pilne, itp. Jeśli nic takiego się w czasie tygodnia nie wydarzy – mogę się zająć np. jednym z zadań z kategorii „może kiedyś”.

Czy to realne?

Tak. Znam osoby, które tak funkcjonują. Sam też taki idealny tydzień dla siebie mam. Jednak, co pewien czas go aktualizuję. Możesz skorzystać z mojego wzorca (pliku excelowego). Plik przygotowałem przy okazji tekstu o kole życia. Zawiera w sobie wzorzec do zbudowania idealnego tygodnia. Dla wyjaśnienia: w pliku jest też instrukcja jego używania.

Co jest najtrudniejsze? Podjęcie decyzji o tym z czego zrezygnuję. Ale tym razem będzie to Twoja świadoma decyzja. Jeśli nie przygotowujesz „idealnego tygodnia” też podejmujesz decyzje o rezygnacji z wielu rzeczy. W dodatku: każdego dnia. Ale te „jednodniowe” decyzje są „obciążone” brakiem długofalowej perspektywy. Zatem są po prostu gorsze od decyzji biorących pod uwagę jej długofalowe efekty.

Kiedy przygotujesz swój idealny tydzień?

Nie czekaj do jutra. Nie możesz się tym zająć dzisiaj? Więc zarezerwuj w swoim kalendarzu konkretny czas na przygotowanie idealnego tygodnia. A potem ciesz się efektami. Im szybciej przygotujesz wzorzec idealnego tygodnia – tym szybciej zobaczysz efekty. Trzymam za Ciebie kciuki.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *