Jak poprawić relacje?

Jak poprawić relacje

Dlaczego niektóre relacje są trudne?

Jak poprawić relacje? Wiadomo, że chodzi o poprawienie relacji, które są trudne. Ale dlaczego jedne relacje są trudne, a inne nie? Nie przez niego, ani przez nią. Ale też nie jest to Twoja wina. Najczęściej trudne relacje powstają przez wzajemne niezrozumienie. Precyzyjniej: gdy nie są zaspokajane, pojawiające się w danej relacji, potrzeby.

Dowcip o trudnej relacji

Marian, ty mnie już nie kochasz! Ty psa kochasz bardziej ode mnie!

Uspokój się, oboje was kocham tak samo.

Dowcip ze strony: http://wcs.livenup.pl/Dowcipy/

Masz prawo czuć to, co czujesz

Niekochane emocje w relacji to dobry znak. To znaczy, że ta osoba jest dla Ciebie ważna. Masz prawo czuć te emocje. Te emocje pokazują, że jakaś ważna potrzeba domaga się uwagi.

Przypomnienie: odczuwanie emocji jest etycznie obojętne. Nie jest grzechem odczuwanie złości, agresji. Grzechem może być zachowanie spowodowane tymi emocjami.

Jak poprawić relacje. Przebieg procesu

1. Wydarzenie (zachowanie, wypowiedź drugiej strony)

Np. Mama jednego z moich Klientów zwykła Go przy każdej wizycie witać słowami:

No, nareszcie!

2. Interpretacja

Przez głowę naszego bohatera przelatywało:

To ja wstaję w sobotę o świcie. W pośpiechu zjadam śniadanie żeby jak najszybciej wyruszyć. Pędzę 140 km. A na przywitanie dostaję wyrzut. Dlaczego Ona jest taka niesprawiedliwa?

3. Emocje

Rodziło to złość, gniew i frustrację odwiedzającego.

Uwaga: Emocje często czuje się wcześniej. Interpretacja następuje w tle. Ale często jest nieświadoma, niezauważalna. Dlatego uświadomienie sobie procesu interpretacji zwykle następuje później.

4. Działanie

Automatyczna odpowiedź:

– Jasne. Znowu nie spełniam Twoich oczekiwań. Zawsze jakieś wyrzuty.

W rezultacie cała wizyta przebiega w atmosferze wzajemnych pretensji.

Jak poprawić relacje? Co robić?

Po pierwsze: analizować trudne sytuacje po fakcie

W przypadku mojego Klienta najtrudniej było dokopać się do interpretacji: jaki proces myślowy  stał za emocjami? Jednakże, gdy Klient już odkrył, że naruszane jest Jego poczucie sprawiedliwości: poczuł się lepiej. W rezultacie, zgodził się, że miał prawo odczuwać frustrację, złość i gniew.

W następnym kroku zanalizował pobudki swojej Mamy:

Przecież Ona tymi niezdarnymi słowami mówi, że bardzo tęskni. Że chce mnie widywać częściej.

Po drugie: komunikować swoje odkrycia drugiej stronie

W ten sposób upieczesz 3 pieczenie przy jednym ogniu:

a) tłumaczysz drugiej stronie skąd się wzięło Twoje zachowanie -> pokazujesz co jest dla Ciebie ważne

b) możesz prosić (nie żądać) drugą stronę o zmodyfikowanie jej zachowania -> co pomoże Ci zmodyfikować Twoją reakcję

Uwaga. Druga strona ma prawo nie spełnić Twojej prośby. Np. dlatego, że nie jest w stanie wyzwolić się ze swojego automatyzmu. Niezależnie od powodu: nie masz prawa się o to dąsać.

c) edukujesz drugą stronę -> jak ona może pracować nad poprawą Waszej relacji

W przypadku mojego Klienta ten etap został pominięty. Klient uważał, że taka rozmowa niczego nie wniesie.

Po trzecie: zaplanować zmianę zachowania

Zaplanowaliśmy przerwanie procedury automatycznego powitania. Klient miał gotową nową odpowiedź na słowa Mamy. Nowa odpowiedź miała brzmieć:

– Ja też się bardzo cieszę, że Cię widzę, Mamo!

Jak poprawić relacje? Wdrażać zmiany!

W przypadku mojego Klienta faktyczne wdrożenie nastąpiło dopiero za trzecim podejściem. Na początku, pod wpływem emocji, jeszcze używał starej procedury. Jednak, gdy już wykorzystał przygotowaną wcześniej odpowiedź – stara procedura odeszła w niebyt. W przypadku mojego Klienta nowa procedura to powitania pełne radości i ciepła.

Podsumowując. Nawet, gdy druga strona nie jest świadomie włączona w proces zmiany: nasze zachowanie może ją wytrącić z automatycznej procedury. Następnie, wspólnie tworzy się nową procedurę.

Przede wszystkim: oczekuj postępu, nie ideału. Zmiana nie nastąpi natychmiast. Z drugiej strony, jeśli naprawdę chcesz pracować nad swoimi relacjami: przygotowałem dla Ciebie formularz do analizy trudnych sytuacji -> Analiza-trudnej-sytuacji-w-relacji.pdf.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *