Jak poprawić relacje?

jak poprawić trudne relacje

Jak poprawić relacje? Te trudne. Ale dlaczego jedne relacje są trudne, a inne nie? Nie przez niego ani przez nią.

Ale też nie z Twojej winy. Najczęściej trudne relacje powstają przez wzajemne niezrozumienie.

Precyzyjniej: gdy w danej relacji nie są zaspokajane, pojawiające się potrzeby.

Dowcip o trudnej relacji

Marian, ty mnie już nie kochasz! Ty psa kochasz bardziej ode mnie!

Uspokój się. Przecież oboje was kocham tak samo.

Dowcip ze strony: http://wcs.livenup.pl/Dowcipy/

Masz prawo czuć to, co czujesz

Niekochane emocje w relacji to dobry znak. To znaczy, że druga osoba jest dla Ciebie ważna. Masz prawo czuć te emocje. One pokazują, że jakaś istotna potrzeba domaga się uwagi.

Przypomnienie: odczuwanie emocji jest etycznie obojętne. Np. nie jest grzechem odczuwanie złości, agresji. Ale grzechem może być zachowanie spowodowane tymi emocjami.

Jak poprawić relacje. Przebieg procesu

  1. Wydarzenie (zachowanie, wypowiedź drugiej strony)

Np. Mama jednego z moich Klientów zwykła Go przy każdej wizycie witać słowami:

No, nareszcie!

  1. Interpretacja

Przez głowę naszego bohatera przelatywało:

To ja wstaję w sobotę o świcie. W pośpiechu zjadam śniadanie, żeby jak najszybciej wyruszyć. Pędzę 140 km. A na przywitanie dostaję wyrzut. Dlaczego Ona jest taka niesprawiedliwa?

  1. Emocje

W rezultacie pojawiała się złość, gniew i frustracja.

Uwaga: Emocje często czuje się wcześniej. Bo interpretacja następuje w tle. W dodatku często jest nieświadoma, niezauważalna. Dlatego uświadomienie sobie procesu interpretacji zwykle następuje później.

  1. Działanie

Automatyczna odpowiedź:

Jasne. Znowu nie spełniam Twoich oczekiwań. Zawsze jakieś wyrzuty.

Potem cała wizyta przebiegała w atmosferze wzajemnych pretensji.

Jak poprawić relacje? Co robić?

Po pierwsze: analizować trudne sytuacje po fakcie

W przypadku mojego Klienta najtrudniej było dotrzeć do interpretacji: jaki proces myślowy stał za emocjami? Kiedy odkrył, że naruszane jest Jego poczucie sprawiedliwości: poczuł się lepiej. W rezultacie zrozumiał, że miał prawo odczuwać frustrację, złość i gniew.

W następnym kroku zanalizował pobudki swojej Mamy:

Przecież Ona tymi niezdarnymi słowami mówi, że bardzo tęskni. Że chce mnie widywać częściej.

Po drugie: komunikować swoje odkrycia drugiej stronie

W ten sposób upieczesz 3 pieczenie na jednym ogniu:

  1. wytłumaczysz drugiej stronie skąd wzięło się Twoje zachowanie -> pokazujesz co jest dla Ciebie ważne
  2. możesz prosić (nie możesz żądać) drugą stronę o zmodyfikowanie jej zachowania -> co pomoże Ci zmodyfikować Twoją reakcję

Uwaga. Druga strona ma prawo nie spełnić Twojej prośby. Np. dlatego, że nie jest w stanie wyzwolić się ze swojego automatyzmu. Niezależnie od powodu: nie masz prawa się o to dąsać.

  1. edukujesz drugą stronę -> jak ona może pracować nad poprawą Waszej relacji

W przypadku mojego Klienta ten etap został pominięty. Bo Klient uważał, że taka rozmowa niczego nie wniesie.

Po trzecie: zaplanować zmianę zachowania

Zaplanowaliśmy przerwanie procedury automatycznego powitania. Poprzez nową odpowiedź na słowa Mamy. Miała ona brzmieć:

Ja też się bardzo cieszę, że Cię widzę, Mamo!

Jak poprawić relacje? Wdrażać zmiany!

W przypadku mojego Klienta faktyczne wdrożenie nastąpiło dopiero za trzecim podejściem. Na początku pod wpływem emocji, używał starej procedury. Kiedy udało mu się odpowiedzieć w inny niż dotychczas sposób: stara procedura odeszła w niebyt. W przypadku mojego Klienta nowa procedura to powitania pełne radości i ciepła.

Podsumowując. Wdrożenie zmiany nie jest uzależnione od drugiej osoby. Wyłącznie nasze nowe zachowanie może ją wytrącić z automatycznej procedury. W rezultacie, już wspólnie utrwala się nową procedurę.

Przede wszystkim: oczekuj postępu, nie ideału. Przecież zmiana nie nastąpi natychmiast. Z drugiej strony, jeśli naprawdę chcesz pracować nad swoimi relacjami: przygotowałem dla Ciebie formularz do analizy trudnych sytuacji -> Analiza-trudnej-sytuacji-w-relacji.pdf.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *