Jak poprawić relacje?

Jak poprawić relacje
Jak poprawić relacje? Co robisz, gdy stykasz się z „trudnymi osobami”? Unikasz kontaktów? A w pracy? Minimalizujesz liczbę kontaktów? Zmieniasz pracę? A gdy chodzi o najbliższych: rodziców, partnera, rodzeństwo, dzieci? Też unikasz? Może chcesz to zmienić?

Dlaczego niektóre relacje są trudne?

Jak poprawić relacje? Wiadomo, że chodiz o poprawienie relacji, które są trudne. Ale dalczego jedne realcje są trudne, a inne nie? Nie „przez niego”, ani „przez nią”. Ale też nie jest to Twoja wina. Najczęściej trudne relacje powstają przez wzajemne niezrozumienie. Precyzyjniej: gdy nie są zaspokajane, pojawiające się w danej relacji, potrzeby.

Dowcip o trudnej relacji

Marian, ty mnie już nie kochasz! Ty psa kochasz bardziej ode mnie!

Uspokój się, oboje was kocham tak samo.

Dowcip ze strony:  http://wcs.livenup.pl/Dowcipy/72,Relacja,,183,,1.html

Masz prawo czuć to, co czujesz

„Niekochane emocje” w relacji to dobry znak. To znaczy, że ta osoba jest dla Ciebie ważna. Masz prawo czuć te emocje. Te emocje pokazują, że jakaś ważna potrzeba domaga się uwagi.

Przypomnienie: odczuwanie emocji jest etycznie obojętne. Nie jest grzechem odczuwanie złości, agresji. Grzechem może być zachowanie spowodowane tymi emocjami.

Jak poprawić relacje – przebieg procesu

1. Wydarzenie (zachowanie, wypowiedź drugiej strony)

Np. Mama jednego z moich Klientów zwykła Go przy każdej wizycie witać słowami:

No, nareszcie!

2. Emocje

Rodziło to złość, gniew i frustrację odwiedzającego.

3. Interpretacja

Przez głowę naszego bohatera przelatywało:

To ja wstaję w sobotę o świcie. W pośpiechu zjadam śniadanie żeby jak najszybciej wyruszyć. Pędzę 140 km. A na przywitanie dostaję wyrzut. Dlaczego Ona jest taka niesprawiedliwa?

Uwaga: Emocje pojawiają się najpierw. Interpretacja następuje w tle. Często jest nieświadoma, niezauważalna. Dlatego uświadomienie sobie procesu interpretacji zwykle następuje później.

4. Działanie

Automatyczna odpowiedź:

– Jasne. Znowu nie spełniam Twoich oczekiwań. Zawsze jakieś wyrzuty.

W rezultacie cała wizyta przebiega w atmosferze wzajemnych pretensji.

Jak poprawić relacje – co robić?

Po pierwsze: analizować trudne sytuacje po fakcie

W przypadku mojego Klienta najtrudniej było dokopać się do interpretacji: jaki proces myślowy  stał za emocjami? Jednakże, gdy Klient już odkrył, że naruszane jest Jego poczucie sprawiedliwości – poczuł się lepiej. Zgodził się, że miał prawo odczuwać frustrację, złość i gniew.

W następnym kroku zanalizował pobudki swojej Mamy:

Przecież Ona tymi niezdarnymi słowami mówi, że bardzo tęskni. Że chce mnie widywać częściej.

Po drugie: komunikować swoje odkrycia drugiej stronie

W ten sposób upieczesz 3 pieczenie przy jednym ogniu:

a) tłumaczysz drugiej stronie skąd się wzięło Twoje zachowanie -> pokazujesz co jest dla Ciebie ważne;

b) możesz prosić (nie żądać) drugą stronę o zmodyfikowanie jej zachowania -> co pomoże Ci zmodyfikować Twoją reakcję;

Uwaga: Druga strona ma prawo nie spełnić Twojej prośby. Choćby dlatego, że nie jest w stanie wyzwolić się ze swojego automatyzmu. Niezależnie od powodu: nie masz prawa o to dąsać.

c) edukujesz drugą stronę -> jak ona może pracować nad poprawą Waszej relacji.

W przypadku mojego Klienta ten etap został pominięty. Klient uważał, że taka rozmowa niczego nie wniesie.

Po trzecie: zaplanować zmianę zachowania

Zaplanowaliśmy przerwanie „procedury automatycznego powitania”. Klient miał gotową nową odpowiedź na słowa Mamy:

– Ja też się bardzo cieszę, że Cię widzę, Mamo!

Jak poprawić relacje – wdrażać zmiany!

W przypadku mojego Klienta faktyczne wdrożenie nastąpiło dopiero za trzecim podejściem. W skrócie: wcześniej, pod wpływem emocji, jeszcze „używal starej procedury”. Jednak, gdy już wykorzystał przygotowaną wcześniej odpowiedź – “stara procedura” odeszła w niebyt. W przypadku mojego Klienta “nowa procedura” to powitania pełne radości i ciepła.

Podsumowując: nawet, gdy druga strona nie jest świadomie włączona w proces zmiany – nasze zachowanie może ją wytrącić z “automatycznej procedury”. Następnie, wspólnie tworzy się “nową procedurę”.

Przede wszystkim: oczekuj postępu – nie ideału. Zmiana nie nastąpi natychmiast. Z drugiej strony: jeśli naprawdę chcesz pracować nad swoimi relacjami… Przygotowałem dla Ciebie “formularz” do analizy trudnych sytuacji -> Analiza-trudnej- sytuacji-w-relacji.pdf.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *