Jak radzić sobie z tremą

Jak radzić sobie z tremą

Jak radzić sobie z tremą nauczyłem się przy okazji nauki szybkiego czytania. Metoda, którą poznałem pomaga opanować stres (lęk). Nie tylko tremę przed publicznym wystąpieniem. Także stres przed egzaminem, ważnym spotkaniem, itp. Zwiększa szybkość uczenia się, bo pomaga wykorzystywać obie półkule mózgowe. Pomaga odstresować się po stresującym wydarzeniu. Stosowana regularnie, podwyższa nastrój. A nawet zwiększa poczucie własnej wartości. Zbyt piękne, aby było prawdziwe? Metoda ma też swoje ograniczenia. Zazwyczaj jej opanowanie wymaga trochę czasu. Trzeba ćwiczyć, aby ją opanować. A potem, aby skrócić czas na jej pełne przeprowadzenie. Ja doszedłem do poziomu 15 minut. Tyle czasu potrzebuję, żeby przejść przez całą procedurę z odpowiednią koncentracją.

Jak radzić sobie z tremą? Skutecznie

Jeśli wiesz, jak radzić sobie z tremą: trzymaj się swojego sposobu. Uważam, że znalezienie skutecznego sposobu nie jest łatwe. Przede wszystkim dlatego, że nie każdy sposób jest dla każdego. Po drugie, dlatego, że część z nich tylko fajnie brzmi w opisie. Np. wstrzymaj oddech, oddal niespokojne myśli, itp. Przy czym nie neguję, że te techniki mogą zadziałać. Raczej obawiam się, że działają tylko na chwilę. Zastosowałem jakąś technikę: poczułem się lepiej. Umysł był zajęty czymś innym. Ale gdy zakończyłem ćwiczenie: wszystkie obawy wróciły. Jeśli masz takie doświadczenie: zapoznaj się z techniką przygotowania emocji do egzaminu (to moje określenie metody, którą polecam). Proponowane podejście rozprawia się z tremą (stresem, lękiem) w kilku etapach.

Jak radzić sobie z tremą? Opis etapów

Etap pierwszy

Na początku chodzi o opanowanie fizycznych objawów stresu. Ale jednocześnie o opróżnienie umysłu z natrętnych myśli wieszczących porażkę. Polega na świadomym rozluźnianiu kolejno wszystkich części ciała.

Na koniec tego etapu ciało i umysł są rozluźnione. Jednak, jeśli na tym poprzestaniesz: za chwile wrócą osłabiające myśli i obawy o Twój sukces. Dlatego przechodzimy do etapu drugiego.

Etap drugi

Teraz chodzi o ugruntowanie poczucia bezpieczeństwa. Odbywasz mentalną podróż do miejsca i czasu, gdy czułeś się całkowicie bezpieczny. Przypominasz sobie tamte odczucia, emocje. Być może ktoś się wtedy Tobą opiekował. Bo uważał, że jesteś wartościową osobą. Taki jaki jesteś.

Na koniec tej części czujesz się całkowicie bezpieczny. A może nawet pojawia się poczucie większej własnej wartości. Ale na tym nie poprzestajesz. Chodzi o to, aby podtrzymać, a nawet podnieść Twoje poczucie własnej wartości.

Etap trzeci

Odbudowanie, ugruntowanie poczucia własnej wartości. Odbywasz kolejną podróż. Do miejsca sukcesu. Chodzi o sytuację z przeszłości. Podobną do obecnego wyzwania. Sytuację, gdy osiągnąłeś duży sukces. Wchodzisz mentalnie w tamtą sytuację. Słyszysz co inni mówią o Tobie. Przypominasz sobie emocje jakie się pojawiły. Doświadczasz dumy, którą odczuwałeś. Widzisz, że obecne wyzwanie nie jest wcale takie trudne. Czujesz, że dasz radę.

Na tym jeszcze nie koniec? Masz już potrzebną wiarę w siebie. Ale dobrze byłoby przygotować umysł do korzystania z jego całego potencjału.

Etap czwarty

Chcemy móc korzystać zarówno ze swojej prawej półkuli mózgowej jak i z lewej. Przełączać się na żądanie. Nie jest to na początku łatwe. Ale daje się osiągnąć przez proces synchronizacji półkul mózgowych. Więcej znajdziesz w tekście: Jak korzystać z obydwu półkul?

Jak radzić sobie z tremą. Uwagi końcowe

Dobre opanowanie powyższej sekwencji wymaga czasu. Początkowo chodzi o to, aby za każdym razem wejść w swoje emocje jak najgłębiej. Ale, gdy już osiągniesz stan, który Cię będzie satysfakcjonował: zaczynasz walczyć o skrócenie całego procesu. Jak wspominałem, ja potrzebuję 15 minut na przeprowadzenie całego procesu. Myślę, że można to jeszcze skrócić.

Bardziej szczegółowy opis dotyczący poszczególne etapów ćwiczenia znajdziesz w tekście -> https://skris.pl/emocje-cz-2/.

Możesz też pobrać szczegółowe instrukcje dla kolejnych etapów: Praca ciałem, Miejsce bezpieczneSynchronizacja półkul. Nie ma pliku dla części: miejsce sukcesu. Ta część jest bardzo podobna do miejsca bezpiecznego. Myślę, że, jeśli potrzebujesz: możesz sobie sam stworzyć opis na bazie opisu miejsca bezpiecznego.

Nie wiesz, jak sobie radzić z tremą? A może to tylko przypadek szczególny. Np. generalnie słabo sobie radzisz ze stresem w różnych sytuacjach. Proponuję Ci darmowy kurs mailowy: 12 lekcji jak radzić sobie ze stresem. Zapisz się klikając tu.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *