Jak stres objawia się u Ciebie?

Usłyszałeś / usłyszałaś kiedyś, że wyglądasz na osobę zestresowaną? Jak była Twoja reakcja? Zdziwienie? Nie wiedziałeś / nie wiedziałaś, że „działasz pod wpływem stresu”? To wcale nie takie rzadkie zjawisko. Jak więc się zorientować, że „jestem zestresowany / zestresowana”? Czy jest jakiś pewny sposób? Uważam, że jest.

 

Dowcip

Idą dwie dżdżownice po asfalcie. Jedna, zestresowana, woła:

– Uważaj! Walec!!!

A jej wyluzowana koleżanka:

– Co mi tam waleeeeeeeeeeeeeeee…………

Stres jest dobry

Stres pełni dobroczynną rolę (eustres) w naszym życiu. Zbytni luz  może się skończyć tragicznie. Wyluzowana dżdżownica z dowcipu np. została rozjechana przez walec.

Co powoduje, że stresu nie lubisz? Stres to dyskomfort. To sytuacja, gdy obawiasz się, że nie wszystko przebiegnie po Twojej myśli. I dobrze. Dzięki temu mobilizujesz się, dajesz z siebie więcej niż normalnie. Czasem dajesz z siebie dużo więcej niż myślisz, że jesteś w stanie.

Stres jest „be”

Stres bywa destrukcyjny (dystres), gdy jego poziom jest zbyt wysoki. W najmocniejszym swym wymiarze potrafi dosłownie sparaliżować. Wtedy nie zareagujesz na zagrożenie. Kiedy tak się dzieje? Gdy uważasz, że nie masz żadnych szans.

Stres codzienny

W życiu codziennym raczej nie doświadczasz ekstremalnego stresu. Skąd więc opinia, że stres szkodzi? Z obserwacji skutków życia w długotrwałym stresie. Mamy taką konstrukcję, że rezerwy powinniśmu uruchamiać tylko od czasu do czasu. Jeśli ciągle „jeździmy na rezerwie” to w końcu zabraknie nam paliwa.

Mnóstwo osób „żyje w ciągłym stresie”. Tylko niewielka część coś z tym robi. Skąd się to bierze? Najczęściej z przekonania, że nie mamy wpływu na poziom odczuwanego stresu. A ja mam zdanie odmienne: można wpływać na to co (i jak mocno) się odczuwa. Można zarządzać swoimi emocjami, a więc też poziomem stresu.

Stres przewlekły

Osoby żyjące w permanentnym stresie czasem nie zauważają, że żyją w stresie. Nie mają jak porównać obecnego stanu z innym stanem. Potem ponoszą konsekwencje permanentnego funkcjonowania w stresie.

Jak rozpoznawać u siebie stres?

Osoby, które mają dobry kontakt ze swoimi emocjami odnotowują po prostu podwyższone emocje: niepokój, lęk, strach, czasem złość lub żal, agresję. A gdy tego kontaktu z emocjami brak? Jak to się dzieje, że ktoś z boku zauważa Twój stres? Najczęściej taki ktoś dostrzega objawy fizyczne. Każdy reaguje nieco inaczej. Poniżej lista najczęstszych objawów:

– suchość w gardle

– zaciśnięte usta lub zęby

– napięte mięśnie

– drżenie kończyn

– spocone dłonie

– nadmierna potliwość

– zimna skóra

– zimne dłonie i/lub stopy

– gęsia skórka

– przyspieszone bicie serca

– przyspieszony i płytszy oddech

– uczucie gorąca

– wypieki na twarzy

– bóle (np. brzucha)

– mdłości

– wymioty

– potrzeba oddania moczu

– biegunka

– płacz

Po co mi świadomość, że teraz odczuwam stres?

Po to, aby nie trwać w długotrwałym stresie. Np. gdy „czynnik stresogenny” już ustąpił, a Ty nadal się stresujesz. Albo gdy powodem stresu jest błahostka. Wtedy możesz zdecydować, że chcesz z tego stanu wyjść. O tym jakimi technikami można to zrobić – za tydzień.

Czas oczekiwania na kolejny tekst:) możesz sobie skrócić sporządzając listę Twoich fizycznych objawów stresu. Bierzesz taką “pracę domową”?

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *