Odzwierciedlanie

Z wieloma osobami rozmawia Ci świetnie, prawda? Mówicie ?wspólnym językiem?. Jednak są też takie osoby, z którymi rozmowa się nie klei. Bywa gorzej. Z pewnymi osobami rozmowy najczęściej kończą się nieporozumieniem albo wręcz kłótnią. Co robisz w takiej sytuacji? Większość z nas odcina się od kontaktów z takimi osobami.  Po co się bez sensu stresować? A jeśli nie można całkowicie zerwać kontaktów, np. w pracy? Ograniczamy je do absolutnego minimum.

Skąd się biorą ?trudne relacje??

Jeśli sądzisz, że to dlatego iż Ci, z którymi jest Ci trudno to ?palanty? ? niekoniecznie masz rację. Oczywiście nie wykluczam, że część z tych osób jest rzeczywiście ?specyficzna?. Chcesz to zweryfikować? Sprawdź, czy kandydat na ?palanta? jest tak przesz wszystkich oceniany. A może jest ?palantem? tylko dla pewniej grupy osób? Co Ci to mówi?

A może Wasza relacja (dość przypadkowo) zaczęła się od nieporozumienia, a potem? już poszło. Każde z Was zaszufladkowało drugą osobę jako ?palanta?. I po herbacie. Czego spodziewasz się po ?palancie?? Niczego dobrego? więc dostajesz to czego oczekiwałaś -> Ocenianie innych, cz2.

Znam 4 rodzaje sytuacji, gdy realcja staje się trudna, a nikt nie jest winien:

nieporozumienia

– inne systemy wartości

– silne przekonanie przynajmniej jednej ze stron

– różne kanały komunikacyjne

Nieporozumienie

Wbrew pozorom to dość częsty przypadek. Np. Iksiński powiedział:

Zaczniemy nad tym pracować w  marcu.

Igrekowski to zrozumiał jako:

– Zaczniemy od 1. marca.

Igrekowski czeka niecierpliwie. Nadchodzi 1 marca ? nic. 2. marca ? nic. 3. marca ? nadal nic. Igrekowski myśli:

Co za niesłowny palant. Więcej nie będę z nim współpracował.

I trudna, stresująca relacja gotowa.

Inne systemy wartości

Też częste. Np. Iksiński powiedział:

Dam z siebie wszystko.

Igrekowski założył, że oznacza to:

Na pewno dotrzymam terminu.

Po czym Iksiński bardzo się przykłada, aby wszystkie detale były najwyższej jakości. Oznacza to wprawdzie lekkie opóźnienie, ale końcowy efekt jest rewelacyjny. Jakież jest zdumienie Iksińskiego, gdy słyszy:

– Z Panem to ja już nigdy więcej nie będę współpracował.

– To ja  życiu tak się nie napracowałem żeby zadowolić klienta. Pracowałem po godzinach, nawet w weekend, dostarczyłem produkt o jakości jak jeszcze nigdy. A ten na mnie napada. Co za palant ? myśli Igrekowski.

O dobrej relacji w przyszłości chyba można zapomnieć. Każda kolejna  interakcja będzie stresująca dla obydwu stron.

Silne przekonanie

Chyba najtrudniejsze do zakomunikowania. Zwykle najgłębsze przekonania utożsamiamy z prawami przyrody. Nie ma więc po co ich komunikować drugiej stronie. Przecież nikt nie mówi – Wierzę w prawo powszechnego ciążenia.

Iksiński jest przekonany, że w pracy najważniejsze jest terminowe wykonywanie zadań. Gdy Igrekowski przychodzi z prośbą o pomoc słyszy (zanim się odezwie):

Nie mam teraz czasu. Muszę do końca dnia skończyć ważny raport.

Igrekowski, który uważa, że najważniejsze są relacje, myśli sobie:

Co za dupek. Nawet nie spytał z czym przyszedłem tylko od razu mnie spławił. Z takim indywiduum nie chcę mieć więcej do czynienia.

Różne kanały komunikacyjne

Twój preferowany sposób komunikacji zależy od Twojego wzorca myślowego. Jeśli Ty i Twój rozmówca macie takie same wzorce myślowe ? rozmawiacie ?wspólnym językiem?. Gdy macie wzorce bardzo rozbieżne ? pojawiają się kłopoty z komunikacją. Np. Iksiński (?wzrokowiec? – preferuje komunikację mailową) wysłał pytanie emailem:

– Kiedy możemy się spotkać?

Igrekowski (?słuchowiec? – woli rozmawiać) się obruszył:

Co za palant. Przecież jeden telefon załatwiłby sprawę w ciągu 15 sekund. A ten mi zaśmieca skrzynkę mailową.

I postanawia ?wychować? Iksińskiego nie odpowiadając na tego maila:

Niech palant pójdzie po rozum do głowy i po prostu zadzwoni.

A Iksiński uważa Igrekowskiego za palanta:

Na maile należy odpowiadać.

Stres i niechęć już rośnie.

Odzwierciedlanie

Co do tego ma odzwierciedlanie? Ma bardzo dużo. Pozwala wypracować dobre relacje. A nawet poprawić trudną relację. Na czym to polega? Odzwierciedlanie polega na oddawaniu postawy, gestów, mimiki, tempa mówienia rozmówcy. także na używaniu tych samym wyrażeń, parafrazowaniu swoimi słowami wypowiedzi rozmówcy. Technika ta buduje w rozmówcy poczucie, że jest uważnie słuchany. To buduje więź.

Jak ta technika zapobiega różnym problemom? Przyjrzyjmy się.

Nieporozumienie

Iksiński – Zaczniemy nad tym pracować w  marcu.

Igrekowski, parafrazując ? Słyszę, że od 1. marca ?ruszacie z kopyta?.

Iksiński słyszy jakie oczekiwania ma Igrekowski. Ma szansę też sprostować, jeśli nie może zacząć od 1. marca.

Inne systemy wartości

Iksiński – Dam z siebie wszystko.

Igrekowski –  Cieszę się, że nie ma mowy o opóźnieniu.

Znowu Iksiński dowiaduje się, co zrozumiał Igrekowski i może mu wyjaśnić, co sam miał na myśli.

Silne przekonanie

Iksiński – Nie mam teraz czasu. Muszę do końca dnia skończyć ważny raport.

Igrekowski: też szybko w krótkich słowach –  Słyszę, że jesteś zajęty. Ale dla mnie to ważne. Potrzebuję tylko 5 minut Twojego czasu.

Różne kanały komunikacyjne

Iksiński mailem ? Kiedy możemy się spotkać?

Igrekowski (odzwierciedlając kanał komunikacyjny) odpowiada też mailem ? Jutro od 14:00 mam czas. Jeśli wtedy nie możesz ? zadzwoń. Od razu znajdziemy inny termin, który nam obu będzie pasował.

Iksiński (odzwierciedlając proponowany kanał komunikacji) oddzwania.

Obydwaj czują, że dostosowali się do preferencji drugiej strony. Ale też, że druga strona dostosowała się do nich. Relacja staje się głębsza.

Czy to zawsze działa?

Nie. Wszystko zależy do tego jak dobrze odzwierciedlisz, sparafrazujesz. Zależy też od dobrej woli drugiej strony. Od tego czy ona np. też odzwierciedla:) Czy to jednak powód, aby tej metody nie stosować? Co możesz stracić? Zacznij odzwierciedlać, a Twoje życie stanie się łatwiejsze. Będziesz doświadzczać mniej stresu w relacjach.

A przecież możesz też edukować innych. To przecież pomoże Ci, abyś był lepiej rozumiany. Więc ….komu polecisz ten tekst?:).

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *