Stres, a ciało

stres a ciało

Zgodzisz się chyba, że stres to element emocjonalności. Najczęściej chodzi o lęk lub strach. Tak więc dotyczy, przede wszystkim, sfery psychicznej. Nie składamy się z samej psychiki. Mamy też ciało. I obie te sfery wzajemnie na siebie oddziałują. Odczuwasz stres, a ciało na niego odpowiada.  Ale też stan Twojego ciała wpływa na Twój stan psychiczny. Umiesz to wykorzystywać do swoich celów? A w przypadku stresu. którego doświadczyłeś w przeszłości?

Jak stres wpływa na ciało?

Stres potrafi bardzo mocno wpływać na ciało. Częste objawy to:

  • przyspieszony, płytki oddech
  • napięcie mięśni (głównie karku) aż do drżenia
  • potliwość
  • suchość w ustach
  • zimne dłonie, stopy (lub mrowienia)
  • problemy żołądkowe (bóle nudności, wymioty, biegunka, zaparcia)
  • potrzeba oddania moczu.

Jak ciało wpływa na umysł?

Stan umysłu wpływa na stan ciała, a stan ciała wpływa na umysł. W rezultacie pojawiły się różnego rodzaju ćwiczenia bazujące na oddechu i rozluźnianiu mięśni. Bardzo skutecznie obniżają poziom chwilowego stresu. Dlatego propaguję metody redukcji stresu poprzez pracę ciałem: emocje, cz. 2  czy jesteś marionetką.

Długofalowe skutki życia w stresie

Jeśli na bieżąco nie obniżam swojego stresu, jeśli nie odreagowuję traumatycznych sytuacji ? ciało odczuwa te długofalowe zaniedbania. W konsekwencji może pojawić się:

  • otyłość
  • odczucie zmęczenia
  • bóle głowy i migreny
  • kłopoty z sercem
  • bóle kręgosłupa
  • bóle i drętwienie różnych części ciała.

Jeśli sposobem na ?cierpienie? jest ?magazynowanie?  (6 sposobów na cierpienie) –  mogą pojawić się przewlekłe choroby różnych narządów. Z drugiej strony: często nie udaje się odkryć fizycznych przyczyn takich chorób.

Co zrobić ze stresem już ?zakumulowanym??

Właśnie. Można stres ?kumulować?. Ale czy można taki zakumulowany stres ?wydalić?? Jak dotąd dowiedziałem się o jednej metodzie, która to oferuje.

Stres a ciało: TRE

Trauma (Tension) Releasing Exercise to metoda, w której ?pozwala się ciału, aby pozbyło się stresu?. Bazuje na obserwacji, że zwierzęta, które przeżyły duży stres często odreagowują go wpadając w drżenie: https://www.youtube.com/watch?v=eT4060GeodI. Jednak ludzie też ?mają dostęp? do tego naturalnego mechanizmu. Czasem można zobaczyć dziecko, które drży po przeżytym stresie. Ale dorośli najczęściej już tego mechanizmu nie stosują. Wstydzą się? Można jednak tę umiejętność odnowić:) Istnieją szkoły  i certyfikowani instruktorzy TRE -> czym jest TRE?

Stres a ciało: uwagi końcowe

Wiem, że niektórzy powątpiewają w skuteczności tej metody -> Tension & Trauma Releasing Exercises. Ja korzystam z niej od pół roku. Nauczyłem się ?drżeć na zawołanie?. Raz, w czasie takiego ćwiczenia, przypomniała mi się stresująca sytuacja z przeszłości. Sytuacja, do której nie wracałem przez ponad 30 lat. Rozumiem, że “ciało odreagowało tamtą sytuację”.

Czy polecam tę metodę? Dla wyjaśnienia: raczej o niej informuję. Decyzję zostawiam Tobie.

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *