W jakim czasie żyjesz?

  O co chodzi? Chodzi o to, gdzie spędza większość czasu Twój umysł. Czy nieustannie planujesz przyszłość? A może ciągle wracasz do przeszłości? Zrób sobie uczciwy „rachunek sumienia”: czy potrafisz utrzymać uwagę na czynności, którą właśnie wykonujesz? Potrafisz? Przez jak długo?

Z praktyki coachingowej

Rozmowa z Klientem, który postanowił codziennie medytować:

Ćwiczy Pan?

– Ćwiczę.

– Jak często?

– Średnio.

– To znaczy? Ile razy Pan ćwiczył w ciągu ostatnich dwóch tygodni?

– Dwa razy.

– Co spowodowało, że tylko dwa razy?

– Bo myśl mi ucieka.

Kto decyduje o czym myślisz?

Żyjemy w pędzie. W świecie, gdzie jest dużo (zbyt dużo?) bodźców. Z przekonaniem, że ciągle brakuje nam czasu. Mamy swoje plany. Coś aktualnie robimy, ale nie koncentrujemy się na tym. Już wybiegamy myślą: co będzie potem. Albo analizujemy to, co już się stało. W rezultacie nasz umysł spędza większość czasu albo w przyszłości (planując) albo w przeszłości (analizując). Jesteś planistą, czy analitykiem przeszłości? Jak Ci to służy? Jakie scenariusze rozważasz, gdy planujesz przyszłość? Większość z nas widzi w przyszłości mnóstwo zagrożeń. Pojawia się obawa, lęk. Jaką przeszłość analizujesz? Swoje sukcesy, czy porażki? Większość z nas (pod wpływem wewnętrznego krytyka?) analizuje nieprzyjemne zdarzenia z przeszłości.

Jak to wpływa na Twój nastrój? Jak Twój gorszy nastrój wpływa na Twoje funkcjonowanie? Jaki ma wpływ na osoby z Twojego otoczenia? Niedobry? Co więc powoduje, że w to wchodzisz?

Budzisz się czasem w nocy z jakąś myślą? Skąd się ta myśl wzięła? Przecież nie prowadziłeś procesu myślowego we śnie. A ciekawe idee, które czasem „przychodzą Ci do głowy”. Skąd one „przychodzą”? Nie planowałaś tego. Kto Ci je podsunął?

A jeśli jakaś myśl już się pojawiła: musisz za nią podążać? Jeśli musisz podążać za każdą myślą, która zagości w Twojej głowie –  jesteś marionetką.

„Dokąd tak pędzisz szalony Kozacze?”

Jesteś na urlopie w fajnym miejscu. Jest przyjemnie ciepło. Piękne widoki. Bliscy ludzie przy Tobie. Gdzie są Twoje myśli? Myślisz: “szkoda iż urlop zaraz się skończy”? Widzisz, co sobie robisz? Zamiast cieszyć się chwilą, którą masz – podróżujesz w przyszłość, która nie jest tak radosna.

Sztuka koncentracji

Pracowałem kiedyś naukowo. Jestem doktorem nauk medycznych. Zajmowałem się funkcjonowaniem mózgu. W jednym z eksperymentów zobaczyliśmy jak – z punktu widzenia sprawności wykonywania zadań – jest „zaprogramowany” mózg. Po pierwsze:  specjalizacja – różne struktury wykonują różne zadania. Po drugie: sekwencja – jedna struktura „robi swoje” i przeakzuje wynik swojej pracy następnej. Kolejna struktura postępuje tak samo. I tak aż do zakończenia zadania. W badaniu uczestniczyli ludzi zdrowi oraz chodzy na schizofrenię. U schizofreników pracowały od razu wszystkie struktury. Efekt końcowy: wyniki schizofreników były o klasę (lub dwie) gorsze od wyników osób zdrowych.

Jesteśmy – wszyscy, nie tylko mężczyźni:) – stworzeni do funkcjonowania w trybie pracy jednozadaniowej. Robię jedną rzecz na raz. Potem przechodzę do następnej. Itd. Gdy robię tę jedną rzecz całkowicie się na niej koncentruję. Nie odbiegam myślą do innych spraw. Wtedy pracuję najefektywniej. Ale też jestem najbardziej z siebie zadowolony.

Taki sposób funkcjonowania daje się wyćwiczyć. Pokazują to ludzie Wschodu. Jednym ze sposobów ćwiczenia koncentracji jest praktykowanie medytacji (niekoniecznie związanej z duchowością Wschodu).

Bez “chowania głowy w piasek”

Bycie „tu i teraz” pozwala na planowanie przyszłości. Ale robię to w zaplanowanym czasie. Robię też wtedy analizę ryzyka: co może pójść „nie tak”?

Podobnie z analizą przeszłości. Robię analizę przykrego zdarzenia (porażki) z przeszłości. Wtedy, gdy mam dobry nastrój. Gdy wokół  jest spokój. Chcę wyciągnąć konstruktywne wnioski na przyszłość. Jeśli analizujesz trudną przeszłość będąc w „podłym nastroju” prawdopodobniej skończysz „samobiczowaniem”. To jeszcze Twój nastrój pogorszy. Programujesz się na ponoszenie porażek?

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *